Zijn groepen op LinkedIn iets voor jou?

LinkedIn groepenLinkedIn is voor veel professionals en ondernemers zakelijk niet meer weg te denken. Met inmiddels ruim 2 miljoen leden alleen al in Nederland en meer dan 100 miljoen wereldwijd is het een druk bezocht platform.

Een van de interessante onderdelen van LinkedIn zijn de groepen. Je kan deelnemen aan groepen als je er lid van wordt (“member”) maar je kan ook zelf groepen maken en bent dan groepseigenaar (“Owner”).

Als Member

Belangrijke redenen om lid te worden van groepen zijn:

  • uitbreiden van je netwerk
  • delen van kennis
  • ontvangen van kennis
  • discussieren over relevante zaken
  • vinden of plaatsen van opdrachten en vacatures
  • nieuws
  • promoten van jouw business

Sommige groepen zijn ‘vrij’ toegankelijk terwijl voor anderen eerst een goedkeuring gevraagd moet worden. Meestal zijn dat groepen voor een specifieke doelgroep bijvoorbeeld alleen ZZP’ers of alleen Financieel Experts. Je kan overigens van maximaal 50 groepen lid zijn. Veel groepen kennen ook spelregels bijvoorbeeld over wel / geen reclame maken of waar je vacatures kunt plaatsen.

Als Owner

Naast het lid zijn van groepen kun je ook zelf een groep opstarten. Als je zelf wilt bepalen waar een groep over moet gaan, welke regels er bestaan en wie er aan mogen deelnemen is het zinvol zelf een groep te starten. Bedenk wel dat er een behoorlijke tijdsinvestering nodig is voordat een groep enigszins succesvol van de grond is. Er zijn verder vele opties die je kunt instellen en waarmee je je voordeel kan doen maar dat gaat te ver voor dit artikel.

Succesvol praktijkvoorbeeld

Het bedrijf RulersGroup beheert op LinkedIn de group ICT Professionals & Opdrachtgevers. Met deze naam spreekt zij direct haar doelgroep aan. Het doel met deze groep is om zo veel mogelijk waarde te leveren aan de leden van de groep en daarmee indirect een stukje (naams)bekendheid te creëren.

Er worden inmiddels dagelijks tot wel 40 nieuwe ICT opdrachten & vacatures geplaatst, en zijn meerder subgroepen waar inhoudelijk wordt gediscussieerd, er wordt kennis uitgewisseld, elke maand lanceren we een ‘poll’ (mini onderzoek), etc.

Elke dag komen er als vanzelf zo’n 20-50 nieuw leden bij en dat zijn allemaal potentiële klanten die dus automatisch ook RulersGroup een beetje leren kennen…

Ons Advies

Bepaal voor jezelf over welke onderwerpen je meer wilt weten, met welke personen je zou willen netwerken en of het zinvol om een groep te starten.

Indien je bijvoorbeeld meer wilt weten van Social Media en kennis en ervaring hierover wilt uitwisselen dan nodig ik je van harte uit om lid te worden van de snelst groeiende LinkedIn groep op het gebied van Social Media in Nederland. Daar gebeurt van alles en het kost niets.Nieuwsgierig geworden? Klik dan op de volgende link en word lid van de LinkedIngroep “Social Media Succes

Meer over Erwin van Litsenburg

Erwin is adviseur & trainer op het gebied van Social Media. Hij ondersteunt bedrijven en professionals bij het zakelijke inzetten van o.a. Facebook, Twitter & Linkedin. Daarnaast maakt hij moderne websites met Wordpress die zijn aangesloten op Social Media.

Laat een reactie achter

Laat een reactie achter