Waarom Facebook de grootste werd

Op woensdag 23 februari zond de VPRO een documentaire uit over de opkomst van Marc Zuckerberg. Hoe in amper 7 jaar tijd Facebook een van de grootste nieuwe bedrijven ter wereld werd. Ondertussen zijn er ruim 850 miljoen gebruikers waarvan de helft dagelijks inlogt. Hieronder een aantal belangrijke succesfactoren:

  • Zuckerberg houdt vast aan zijn visie. Zo streeft hij met Facebook een open, transparante en een meer met elkaar verbonden wereld na. Hij is niet bereid om zijn netwerk te verkopen om te cashen en slaat een bod van zowel Yahoo (1 miljard) als Microsoft (15 miljard) af. Hij wil het zelf uitbouwen.
  • Facebook wil niet alles zelf doen maar stelt het platform open voor andere ontwikkelaars. Dat blijkt een schot in de roos. Vele ontwikkelaars maken honderdduizenden apps en games blijken enorm populair. Op deze manier wordt de site steeds populairder en nodigen leden nieuwe leden uit om ook op Facebook te komen.
  • Werken met de beste mensen. Om voor Facebook een succesvol businessmodel te ontwikkelen kaapt Zuckerberg bij Google een van de beste mensen weg. Samen ontwikkelen ze een systeem waarmee succesvol heel gericht op bepaalde profielen advertenties kunnen worden geplaatst.
De documentaire duurt zo’n 3 kwartier maar is zeker de moeite waard. Veel kijkplezier.

Om te leren hoe facebook zakelijk kan worden ingezet organiseert SocialMediaSucces ook de workshop Facebook Marketing

Tags:

Meer over Erwin van Litsenburg

Erwin is adviseur & trainer op het gebied van Social Media. Hij ondersteunt bedrijven en professionals bij het zakelijke inzetten van o.a. Facebook, Twitter & Linkedin. Daarnaast maakt hij moderne websites met Wordpress die zijn aangesloten op Social Media.

Laat een reactie achter

Laat een reactie achter