Verdien aandacht (met Facebook)

Ik lees veel. Zo volg ik bijna dagelijks tientallen blogs en lees ik veel artikelen. Daarnaast hou ik van boeken en lees ik naast thrillers en romans regelmatig ‘vakliteratuur’. En daar zitten geslaagde (bijv. Get Content, Get Customers van Joe Pulizzi) en minder geslaagde (Engage van Brian Solis) boeken bij. Toen ik de kans kreeg om een exemplaar van ‘Verdiende Aandacht’ van Klaas Weima te ontvangen als onderdeel van een blogtournee hoefde ik dan ook niet lang na te denken. Hieronder mijn mening over het boek.

Verdiende aandacht is geslaagd

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Verdiende aandacht valt in de eerste categorie en is zeer geslaagd. Als ik eerlijk ben is het is zelfs een boek wat ik graag had willen schrijven. Het ziet er bijzonder fraai uit, de inhoud staat en het boek vele praktische tips, voorbeelden, inspiratie, handvaten en stappenplannen om als marketeer zelf aan de slag te gaan om verdiende aandacht te genereren. Verdiende aandacht beschrijft hoe je merken kan bouwen in het digitale tijdperk en hoe je kan switchen van gekochte aandacht (advertenties) naar het verdienen van aandacht. Dat dit kan bewijzen de vele voorbeelden in het boek. Het boek is mede geïnspireerd door interviews van de auteur met 50 visionairs, thought leaders en digital experts . Bij het verdienen van aandacht speelt social media een belangrijke rol. En als je het over social media hebt kan Facebook natuurlijk niet ontbreken vandaar dat ik hier graag aandacht besteedt aan het boek.

De lessen uit Verdiende aandacht

Veel van de lessen uit het boek sluiten naadloos aan op de wijze hoe ik denk hoe je Facebook en andere sociale media effectief in kan zetten. Enkele belangrijke lessen deel ik hieronder en hierbij geef ik bij aan hoe je de lessen kan toepassen op Facebook.

Mensen communiceren veel liever met echte personen die een merk representeren dan met een afstandelijk bedrijf. Je kan de menselijke kant van je bedrijf laten zien. Fans waarderen dit enorm op prijs en toch passen maar weinig bedrijven dit toe. Laat eens zien welke mensen er bij je bedrijf werken. Een goed voorbeeld van een bedrijf die dat wel doet is bijvoorbeeld SAP die de nieuwe community manager persoonlijk voorstelt op de pagina.


Social Media zijn niet gratis. Het aanmaken van accounts op social media is gratis maar het onderhoud is niet gratis. Conversaties moet je beantwoorden en content moet je maken. En dat kost tijd en dus geld. Uiteraard geldt dit ook voor Facebook want fans hebben is mooi maar uiteindelijk wil je ook interactie en dat kan alleen maar door de conversatie aan te gaan en content te delen. En dat kost tijd en geld.

Social media kun je niet overlaten aan een stagaire. Social Media is de plek waar klanten, praten, klagen en reageren en zich informeren over jouw merk. Een stagaire is vaak niet in staat dit goed te managen en zijn maar kort actief binnen het bedrijf. Ik zie dit soms ook bij Facebookpagina’s en dan komen er de gekste (en bedroevend slechte) updates voorbij. Niet echt een aanrader. Stagaires kunnen uiteraard goed helpen bij uitvoerende taken maar de coördinatie moet je echt niet aan ze overlaten. Stagaires zijn trouwens altijd nog beter dan RSS-feeds en gekoppelde Twitter-accounts maar dat geheel terzijde.

Social Media zijn niet een nieuw advertentiekanaal. Veel merken hebben moeite met de inzet van social media, omdat het zien als advertentiemedium. Helaas is dit ook vaak het geval bij Facebook. Dat mensen ooit een keer op een ‘vind ik leuk’ knop hebben gedrukt betekent niet dat je ze continu mag en kan lastig vallen met aanbiedingen, weekknallers of andere andere acties. Zet het in om te communiceren met je fans en probeer de band te versterken niet om alleen maar om te schreeuwen hoe fantastisch jouw bedrijf is en wat er deze week in de aanbieding is.

Merkpersona’s zijn belangrijk. De merkpersona geeft een helder beeld hoe een merk zich op social media gedraagt en praat. Weinig marketeers hebben nagedacht hoe hun merk zich als mens zou gedragen en wat de mentaliteit van hun merk is. In het boek staat duidelijk uitgelegd hoe je een merkpersona opstelt en staan meerdere goede voorbeelden. Het opstellen van een merkpersona geeft richting aan je contentstrategie en daarom zeer belangrijk maar wordt vaak vergeten. Hoe je dit ook binnen Facebook kan toepassen wordt goed uitgelegd in dit artikel van Sytse Kooistra op Marketingfacts.

Draai de trechter om. Joseph Jaffe (een van de vele visionairs die wordt geciteerd in het boek) betoogt dat marketeers het aloude AIDA-model moeten omdraaien. Staar je niet blind op de acquisitie van nieuwe klanten (de bovenkant van de trechter), maar richt je juist op bestaande klanten (de onderkant van de trechter). Jaffe vraagt zich terecht af waarom merken hun tijd en geld besteden aan communicatie met talloze vreemden. Focus op je bestaande klanten en zorg dat zij jouw boodschap verder verspreiden. Pas dit ook toe bij Facebook: wil je meer fans? Richt je eerst op je bestaande klanten en connecties en richt je content af op hun behoeften.

Dit zijn slechts enkele lessen van de vele die je uit het boek kan halen maar wel essentiële. Zonder dit te begrijpen en toe te passen ben je als organisatie niet in staat om verdiende aandacht te genereren.

Meer dan een boek

Verdiende aandacht is meer dan een boek want naast de oldschool en bijzonder fraai vormgegeven printuitvoering is er ook een iPhone app (gratis) en iPad app (4,99 euro), een blog en een Facebookpagina. Hopelijk blijft Weima deze voorzien van nieuwe verhalen, voorbeelden en tips want de inhoud smaakt naar meer. De apps geven je een goed beeld van de inhoud maar zie ik vooral als een mooie aanvulling op het boek en niet als vervanging maar daar verschillen de meningen over.

Al met al ben ik zeer te spreken over het boek en kan ik het iedereen aanraden die geïnteresseerd is in het verdienen van aandacht. Vooral de praktische handvaten vind ik sterk, veel te vaak blijven marketingboeken hangen in strategisch ‘gewauwel’ en mooie kreten zonder dat de auteur aangeeft hoe je het zelf kan toepassen. Dat is hier zeker niet het geval. Eens of juist totaal niet met mijn oordeel? Ik hoor het graag in de comments. Tevens ben ik zeer geïnteresseerd in de marketingboeken die jullie aanraden.

Lees het hele verhaal hier: Likeconomics.nl

Tags:

Meer over Erwin van Litsenburg

Erwin is adviseur & trainer op het gebied van Social Media. Hij ondersteunt bedrijven en professionals bij het zakelijke inzetten van o.a. Facebook, Twitter & Linkedin. Daarnaast maakt hij moderne websites met Wordpress die zijn aangesloten op Social Media.

Laat een reactie achter

Laat een reactie achter