Wat is Social Media?

Social media of sociale media is een verzamelbegrip voor internet-toepassingen (platformen) waar de gebruikers informatie met elkaar delen op een gebruiksvriendelijke en vaak leuke wijze. Veelal zonder tussenkomst van een professionele redactie.

Het gaat dan niet alleen om tekstuele informatie, maar ook geluid (podcasts en muziek) en beeldmateriaal (plaatjes, foto’s en video’s) worden gedeeld via Social Media.

De kern van Social Media is delen, delen, delen … en daarna pas ontvangen. Deze media stellen je in staat om te socialiseren met andere gebruikers.

Voorbeelden van social media platforms

De bekendste voorbeelden van grote internationale Social Media platforms (websites) zijn: Twitter, LinkedIn, Facebook, YouTube, Wikipedia, Google, Myspace, Flickr, Plaxo, Naymz, Xing, Fousquare en bijvoorbeeld Slideshare. In Nederland kenden we natuurlijk Hyves. Maar ook Schoolbank, NuJij en tweakers.net zijn succesvolle fora. Het zijn allemaal vrij jonge bedrijven waarvan Google met zijn ruim 10 jaar de oudste is, Twitter is bijvoorbeeld pas in 2006 opgericht.

Hoe Social Media “werken”

Bij Social Media speelt de website bezoeker een centrale rol. De bezoeker zorgt voor een belangrijk deel voor de content van een website. Bij YouTube zijn dat filmpjes, bij Flickr zijn dat foto’s, op linkedIn zijn dat profielen, discussies, banen etc. en op Twitter de zogenaamde ‘Tweets’. Op steeds meer platforms (bijvoorbeeld NuJij.nl) kan er gestemd worden en wordt de content op die manier gerangschikt.

Tot zover de media. Het sociale aspect van Social media zit hem vooral in de interactieve eigenschappen die Social Media hebben. De essentie van Social Media is dat je er informatie deelt over jezelf, over anderen of over een bepaald onderwerp. Op Social Media Platforms komen groepen mensen samen die op zoek zijn naar de informatie die daar door hun ‘peers’ gedeeld wordt.

Naarmate we andere personen beter leren kennen neemt ook het vertrouwen verder toe, dat geldt zowel in de ‘echte wereld’ als in de virtuele. En dat heeft tot gevolg dat we aan de mening van iemand uit ons netwerk een grotere waarde toekennen dan aan die van een wildvreemde of van een organisatie (reclame). Het aloude principe mond-tot-mond reclame vindt op Social Media platforms aan de lopende band plaats. En dat hoeft niet altijd positieve reclame te zijn…

Sociaal dier

De mens is een ‘sociaal dier’ wat zoveel betekent dat mensen niet zonder andere mensen kunnen. We hebben elkaar nodig, het zit in onze genen. Dat verklaart dat Social Media sites zo populair zijn. We gaan er op zoek naar andere mensen die op een bepaalde manier aan ons verwant zijn, dezelfde hobby, op zoek naar een date of nieuwe baan etc.

Het typische van Social Media is dat er een sneeuwbaleffect kan optreden. Als vanzelf vinden steeds meer mensen hun weg naar deze sites (zoals facebook, Twitter, LinkedIn) omdat ze zien dat mensen die ze kennen er aanwezig zijn en dat maakt nieuwsgierig. Dit is het virale (“viral”) effect van Social Media. Dat maakt het mogelijk dat in korte tijd een enorme populatie gebruikers bereikt kan worden.

Social Media, Marketing & Communicatie

De huidige technologie waarvan Social Media websites gebruik maken, maakt het voor bedrijven en individuen mogelijk om goedkoop en effectief te communiceren met elkaar en met grote groepen mensen. Het wordt voor organisaties steeds belangrijker om hier goed mee om te gaan want het biedt niet alleen kansen. Er zijn ook risico’s.

Het gebruik van Social Media speelt een steeds grotere rol en deze activiteiten zijn nauw verweven met de Marketing en Communicatie (PR) afdelingen van bedrijven en organisaties. Als je goed omgaat met Social Media lukt het beter om het vertrouwen van (potentiële) klanten te behouden of voor je te winnen.

Voordelen van Social Media websites

  • Op Social Media staat altijd de meest actuele informatie. Door het grote aantal gebruikers is er altijd wel iemand op de hoogte van de laatste informatie. Dat geldt voor het neerstorten van een vliegtuig tot en met de nieuwste versie van de Apple iPhone.
  • De inhoud van Social Media websites is vaak gemakkelijk te verspreiden door middel van ‘tweet button’ (Twitter), ‘Vind ik leuk knop’ (Facebook), ‘Share button’ (Linkedin). Dat vergroot de mogelijkheden voor een ‘sneeuwbaleffect’ enorm.
  • Social Media platforms lenen zich goed om specifieke doelgroepen te bereiken, zoals mensen met een specifieke hobby die je anders niet zou kunnen vinden.
  • Social Media zoals bijvoorbeeld Wikipedia (hier mag iedereen informatie toevoegen aan onderwerpen waar hij of zij iets van denkt te weten) zijn relatief objectief. Juist omdat hier grote groepen mensen hun kennis ‘op loslaten’.
  • Zoekmachines als Google, Bing en Yahoo hechten steeds meer waarde aan Social Media. Vooral door de betrouwbaarheid die er door gebruikers aan wordt toegekend.

Nadelen van Social Media

  • Op Social Media kan alles door iedereen ‘gezegd’ worden. Dit kan heel positief uitwerken maar brengt ook risico’s met zich mee. Collega’s, medewerkers, concurrenten of andere gebruikers kunnen uw organisatie ook slechte publiciteit bezorgen (zelfs al is dit onterecht).
  • Social Media is niet altijd betrouwbaar, mensen vinden het ook leuk om geruchten te verspreiden zonder dat het waar hoeft te zijn. Op Twitter kunnen geruchten razendsnel verspreid worden.
  • Het effect van Social Media is lastig in harde cijfers te gieten. Dat maakt het lastig om de ROI (Return On Investment of Return On Internet) te berekenen. Toch organisaties zijn er steeds meer van doordrongen dat aanwezigheid op Social Media een ‘must’ is.


Voor vragen of meer informatie over Social Media of over de diensten van Social Media Succes kunt u vrijblijvend contact met ons opnemen.

Neem contact met ons op