Mijn 10 favoriete Twitter tools

twitter marketingHeb jij al fijne tools gevonden voor Twitter? Tools die je meer vertellen over jouw volgers of het werken met social media makkelijker maken?

Legio aan tools zijn beschikbaar om jou te helpen om Twitter optimaal in te zetten en jou te helpen jouw zakelijke doelstellingen te behalen. Complexe tools, maar ook hele simpele; voor de ene tool betaal je een fix bedrag en de andere is juist gratis. Er zijn dashboards en planners te downloaden voor een makkelijk onderhoud van jou tweets. Content tools die jou kunnen informeren over trending topics en welke hashtags populair zijn. Tools die diverse punten van Twitter analyseren en jou helpen begrijpen wie jouw publiek is en hoe jouw tweets presteren. Tools die het mogelijk maken om jouw tweets op jouw website te laten zien. En zo zijn er nog honderden varianten meer…

Je ziet soms door de bomen het bos niet meer! Ik maak het je iets makkelijker. Ik heb voor jou een overzicht gemaakt van mijn favoriete Twitter tools.

1. Hootsuite
Dit is een dashboard waar je meerdere social media netwerken kunt monitoren. Zo heb je in één dashboard overzichtelijk wat er op Twitter, Facebook en bijvoorbeeld LinkedIn gebeurd. Andere social media netwerken als o.a. Google+, Instagram en Foursquare zijn ook via Hootsuite te monitoren. Het is tevens mogelijk om vanuit Hootsuite berichten te plaatsen op deze diverse social media netwerken en zelfs is het mogelijk om deze berichten in de toekomst te plannen. Daarnaast is het mogelijk om analyse rapporten in diverse soorten en maten op te vragen.

2. Riffle
Met Riffle kun je een makkelijk overzicht krijgen van statistieken van jouw bedrijf, maar ook van andere accounts. Je kunt zelf een account invoeren en je krijgt interessante informatie te zien, zoals aantal volgers, hoeveel berichten van dat account zijn geretweet en hoeveel als favoriet zijn aangegeven, maar ook welke hashtags het meeste worden gebruikt.

3. Beatstrap
Als team kun je activiteiten uitzetten en live hierover bloggen op Beatstrap. Je nodigt diverse vrienden uit om mee te doen aan een beat. Door een passende hashtag te gebruiken wordt de beat geclusterd. Deze kun je naar wens embedden op je website.  Vaak wordt dit gedaan in combinatie met een activiteit, evenement, sportwedstrijd, etc.

4. Manageflitter
twitter_unfollowOndanks dat ik met Manageflitter analyse rapporten en leuke insights kunt opvragen van jouw Twitteraccount, gebruik ik Manageflitter met name voor het snel ontvolgen van volgers. Zeker wanneer je veel mensen volgt in de hoop dat zij terugvolgen en later blijkt van niet, is het fijn om je account ‘schoon’ te houden en dus mensen van tijd tot tijd te ontvolgen. Je kunt makkelijk selecteren welke accounts jou nog niet volgen, die je vervolgens direct vanuit deze tool kunt ontvolgen.

5. Twitzer
Heb je nu een langere tekst die je wilt delen op Twitter, dan kun je met deze extensie van je browser een URL maken waar je jouw langere tekst kwijt kunt. Zorg wel dat je een pakkende titel in je tweet zet, die ervoor zorgt dat men de URL opent!

6. Twilert
Twilert kan jouw informeren over wat er op Twitter wordt geschreven over bepaalde zoektermen. Via e-mail krijg je op het door jouw gewenste moment berichten van de resultaten. Zo leer je wat er op Twitter wordt gezegd over bijvoorbeeld jouw merk of bedrijf en kun je hier snel op inspelen.

7. Tweriod
Tweriod analyseert jouw tweets en de tweets van jouw volgers om te kijken op welke tijden jij als beste jouw tweet kunt verzenden.

8. Buffer
Met Buffer kun je berichten inplannen. Wat handig is aan deze app is dat je zelf bijvoorbeeld aan kunt geven dat je elke dag om 9.20 uur en om 17.48 uur een bericht wilt plannen. Je plaatst berichten in een wachtrij en dan worden ze automatisch op de aangegeven tijden geplaatst.

9. SocialBro
Met SocialBro kun jij je volgers leren kennen. Zo zie je wie als nieuwe volgers zijn toegevoegd, maar ook welke er zijn vertrokken. Wie uit jouw netwerk erg actief is met Twitter en wie niet. Doe hier je voordeel mee. Tevens kun je achterhalen wanneer de meesten uit jouw netwerk online zijn. Deze gegevens kun je weer exporteren naar Buffer (zie nummer 8) die vervolgens jouw content op die tijdstippen kan verspreiden. #handig

10. Tweetadder
Met Tweetadder kun je makkelijk een lijst maken van mensen of bedrijven die je wilt volgen. Dit kan bijvoorbeeld op basis van een bepaalde Twitter gebruiker, zoals een concurrent of misschien op zoekwoord. Ook kun je accounts op basis van profiel toevoegen aan de lijst. Wanneer je de gewenste lijst hebt gemaakt, druk je op de volgknop en zul jij deze accounts volgen. Uit ervaring weet ik dat 15% van de accounts die jij volgt (de selectie die jij volgt omdat zij ook jouw concurrent volgen), jou terug zal volgen.

Tags:

Meer over Annemieke Wehberg

Annemieke Wehberg is specialist op gebied van social media. Zij geeft advies, trainingen en workshops aan bedrijven en particulieren over Social Media. Zij biedt ondersteuning aan bedrijven en professionals bij het zakelijk gebruik van social media, waaronder Facebook, Twitter en LinkedIn.

Laat een reactie achter

Laat een reactie achter