Meer Facebookfans? Zo doe je dat!

Meer fans op Facebook, dat willen we allemaal. Als je succesvol wilt zijn op Facebook moet je fans hebben. En hoe meer, hoe beter. Het liefst wil je de grootste pagina van Nederland zijn maar op z’n minst moet je er meer hebben dan je concurrent. Maar hoe doe je dat? Hier vind je drie manieren die je gegarandeerd meer fans op gaan leveren. En het is nog niet moeilijk ook.

#1 Fans koop je gewoon


Waarom al die moeite doen om meer fans te krijgen. Een goede contentstrategie waarbij je meerdere keren per week interessante updates plaatst? Een actie opzetten die aansluit bij de belevingswereld van je fans? Pffff, je wordt al moe van als je er aan denkt. Dat kan veel makkelijker en sneller. Typ ‘Facebook fans kopen’ in Google in en je krijgt fantastische aanbiedingen. 1000 ‘echte’ fans voor maar 20 euro? Gelijk doen! Dat deze aanbieder als enige in de wereld een speciale advertentiedeal met Facebook heeft is mooi meegenomen. Ach, je hebt wel eens gehoord dat deze fans voornamelijk uit India, Pakistan en Rusland komen en voornamelijk bots zijn maar een kniesoor die daar op let. Jij hebt snel meer fans, daar gaat het om.

#2 Geef iPad’s weg


OK, de eerste paar duizend fans heb je binnen. Hoe nu verder? Simpel; je gaat iPad’s weggeven. Daarvoor zijn mensen vast bereid om op die like button te drukken. Dus ongeacht in welke branche je actief bent geef je gratis iPad’s weg aan iedereen die fan wordt van jouw pagina. Je bestelt er zes, verloot er vijf en houdt er zelf ook een. Kijk, dat is een klassieke win-win situatie. Wel iets duurder dan die fans uit India maar het valt nog ruim binnen het social mediabudget. Het mooie is dat de actie wordt opgenomen op allerlei vage winactieverzamelsites en de fans stromen binnen. Fans die nog nooit van je hebben gehoord, niet geïnteresseerd zijn in je diensten maar voor een kans op zo’n mooi product bereid zijn om jouw pagina leuk te vinden. Dat ze je na afloop van de actie weer ‘unliken’ of je berichten verbergen maakt jou niet uit. Je hebt weer een mooie stijging in fans te pakken. Jouw baas vindt je fantastisch!

#3 Like, share en spam


Nu je door het kopen en iPad’s weg te geven een mooie fanbase hebt opgebouwd moet je die natuurlijk gebruiken om nog meer fans te krijgen. Ook dit is simpel. Plaats een update waarin je vraagt om het te liken en laat jouw fans deze verplicht delen met al zijn of haar vrienden. Onder de deelnemers geef je eens per week een kortingsbon of een andere prijs weg. Dat 99% van de vrienden van de deelnemers helemaal niet zitten te wachten op die spam in hun timeline is jouw zorg niet. Jouw update krijgt likes en wordt massaal gedeeld dus je genereert ook nog engagement dus wat zitten ze nou te lullen. Ook dat deze acties tegen de richtlijnen van Facebook zijn waardoor je riskeert je pagina kwijt te raken interesseert je niet want je bent al weer druk met nieuwe acties. Je hebt gelezen dat ook Twittter-volgers te koop zijn en Retweet en winacties het altijd goed doen……

Dit is uiteraard onzin


Uiteraard zijn de hierboven beschreven methodes waardeloos en hopelijk had je dat al door. Maar waarom gebruiken dan toch veel mensen ze? Veel marketeers leiden hun succes op Facebook enkel en alleen af aan het aantal fans ongeacht de kwaliteit. Een hele gekke gedachte want als je geen interactie met die fans hebt zul je ze niet bereiken en weinig aan die (nep)fans hebben. Daarnaast is het ook een vorm van onwetendheid want veel paginabeheerders weten bijvoorbeeld helemaal niet dat die like & winacties tegen de richtlijnen van Facebook zijn. Hoe het dan wel moet? Richt je allereerst op je bestaande klanten, zet hun belevingswereld centraal, probeer met hen een band aan te gaan en via hen jouw verhaal verder te verspreiden. Natuurlijk kunnen wedstrijden je ook helpen maar geef daarbij relevante prijzen weg en dat zijn dus in 99% van de gevallen geen iPad’s.

Wil je meer weten over Facebook Marketing? Via de Facebookpagina van Likeconomics maak je t/m maandag kans op gratis exemplaren van het boek ‘Scoren met Facebook Marketing’.

Lees het hele verhaal hier: Likeconomics.nl

Tags:

Meer over Erwin van Litsenburg

Erwin is adviseur & trainer op het gebied van Social Media. Hij ondersteunt bedrijven en professionals bij het zakelijke inzetten van o.a. Facebook, Twitter & Linkedin. Daarnaast maakt hij moderne websites met Wordpress die zijn aangesloten op Social Media.

Laat een reactie achter

Laat een reactie achter