LinkedIn, waarom wel of juist geen profiel op dit netwerk?

delen

Ik heb afgelopen maand diverse workshop gehouden met als een van de onderwerpen LinkedIn. Mijn workshops zijn interactief en de vraag die ik gesteld heb, is: “Waarom heb jij nu wel of juist niet een profiel aangemaakt op LinkedIn?”. Hieruit kwamen interessante uitkomsten die ik graag met je deel. Wie weet zitten er punten tussen die ook herkenbaar voor jou zijn?

Waarom niet op LinkedIn?

Hieronder geef ik je een opsomming van redenen die zijn aangegeven waarom men niet op LinkedIn zichtbaar wilt zijn:

  1. Onbekendheid: Men is niet bekend met hoe je LinkedIn goed kan gebruiken, welke gegevens je juist wel/niet in moet vullen. Ze zeggen “onbekend maakt onbemind”; duidelijk dat dit een reden kan zijn voor mensen om niet voor LinkedIn te kiezen.
  2. Geen persoonlijke gegevens op internet: Veel mensen willen geen gegevens van zichzelf op internet hebben. Het is een eng idee dat vele mensen jouw profiel kunnen bekijken en informatie kunnen zien die je wellicht niet wilt vrijgeven.
  3. Veel werk: Het is weer een profiel ‘erbij’. Dit moet je onderhouden en dit kost tijd.
  4. Niet interessant genoeg: Er zijn mensen die denken dat zij toch niet interessant zijn voor andere partijen. Zij zijn niet beslissingsbevoegd of hebben een baan die niet snel door recruiters wordt ingevuld. Waarom zou je dan kiezen voor een platform als LinkedIn?
  5. Bang om een bedrijf aan jouw profiel te linken: Er zijn mensen die niet goed weten wat zij wel en niet mogen delen van het bedrijf waar zij werken. In deze tijd hebben bedrijven policies over de gedragsnormen op internet. Wanneer onduidelijk is wat wel en niet kan, kiezen veel mensen ervoor om het zekere voor het onzekere te nemen en dat is in dit geval niets doen op LinkedIn.

Nu zou ik op bovenstaande punten wel een ‘ja, maar…’ kunnen verzinnen. Natuurlijk kun je je instellingen goed aanpassen, zodat niet iedereen je profiel zomaar ziet. En onbekendheid kan al snel bekendheid worden door een cursus te volgen of veel artikelen te lezen op internet over hoe je jouw profiel bijvoorbeeld kunt optimaliseren.

Maar dan is het mijn mening! Mijn advies hierin is dat wanneer je geen goed gevoel hebt om een profiel aan te maken op LinkedIn, het dan niet te doen!

Waarom wel op LinkedIn?

Ik heb echter de ervaring, dat een (goed ingevuld) profiel op LinkedIn je juist verder kan helpen. Niet alleen jijzelf, maar ook jouw bedrijf. Lees hieronder de argumenten die ik uit meerdere sessies heb gehaald waarom men juist wel een profiel op LinkedIn heeft aangemaakt:

  1. Netwerk onderhouden: Wanneer je een netwerk op LinkedIn hebt verzameld, kun je deze makkelijk onderhouden. Niet alleen door elkaar berichten te sturen, maar ook om te reageren op elkaars updates en vaardigheden blijf je in contact met jouw connecties.
  2. Nieuws vanuit het bedrijf kan makkelijk verspreid worden. Dit kan zowel gratis of heel doelgericht via advertenties. Vanuit een bedrijfspagina heb je tevens inzichtelijk hoe groot het bereik is en hoe de interactie van je berichten zijn geweest.
  3. Nieuwe contacten maken: LinkedIn is een ideaal platform om nieuwe contacten te maken. Niet voor niets is LinkedIn ontwikkeld om gebruik te maken van elkaars netwerk. Gebruik dan ook gerust de personen die in jouw netwerk zitten om in contact te komen met die nieuwe potentiële klant.
  4. Gevonden worden door potentiële werknemers/werkgevers: In LinkedIn kun je makkelijk op trefwoorden en functies zoeken. Hierdoor maken recruiters en bedrijven vaak goed gebruik van de zoekmachine van LinkedIn. Met de juiste trefwoorden verwerkt op jouw profiel, ben jij in het vizier voor de juiste mensen en bedrijven.
  5. Expertise: Met een goede samenvatting en krachtige updates, kun jij je expertise laten zien. Tevens kun je met goede interacties op updates van anderen en bij LinkedIn groepen laten zien dat jij een expert bent en weet waar jij het over hebt.
  6. Een profiel geeft iemand een karakter/sfeer: Door de manier hoe jij communiceert (in updates, samenvatting, als reactie op berichten) laat jij zien wat voor een persoon jij bent. Je kunt bijvoorbeeld aflezen hoe enthousiast iemand kan zijn of accuraat, sociaal, etc. Wanneer je actief bent op LinkedIn en je hebt een compleet profiel, geef jij een beter beeld dan een geprinte versie van jouw CV bij een sollicitatie.
  7. Aanbevelingen: Op LinkedIn is het mogelijk dat anderen jouw aanbevelen. Je kunt hier overigens ook om vragen. Wanneer anderen aangeven dat jij een goede kracht bent die accuraat en deadline gericht werkt, dan gelooft men dit eerder dan wanneer jij dit zelf zegt.

Het komt er op neer dat LinkedIn veel te bieden heeft. Wanneer je de functionaliteiten optimaal benut, dan kun je echt meer business uit LinkedIn halen!

Tags:

Meer over Annemieke Wehberg

Annemieke Wehberg is specialist op gebied van social media. Zij geeft advies, trainingen en workshops aan bedrijven en particulieren over Social Media. Zij biedt ondersteuning aan bedrijven en professionals bij het zakelijk gebruik van social media, waaronder Facebook, Twitter en LinkedIn.

Laat een reactie achter

Laat een reactie achter