Kun je nog om jouw werknemer als social media promotor heen?

smarpshare-logo-bigIn een wereld vol duistere praktijken en overdreven claims is vertrouwen de nieuwe standaard van het bedrijfsleven. Zeg maar, de nieuwe munteenheid.

Gevestigde merken zoals Coca Cola, McDonald’s, Nike en Heineken worden al jaren vertrouwd en blijven het vertrouwen van de klanten verdienen, zolang ze zich maar houden aan een ethische bedrijfsvoering en ze hoogwaardige producten blijven leveren.

Hoe doet de rest dat?

Maar hoe zit het met andere organisaties die uitstekende producten op de markt brengen en de bedrijfsethiek hoog in het vaandel hebben? Zij die niet het enorme reclamebudget hebben om op te boksen tegen de reuzen in de industrie? Zelfs als ze dat wel konden, hoe geloofwaardig zou de reclameboodschap dan zijn in een wereld waar de klanten steeds op hun hoede moeten zijn voor nieuwe (twijfelachtige) beweringen in de reclame?

Ik ben er achter gekomen dat als er één vorm van reclame is die niet veranderd is, het mond-tot-mond reclame is. Het is algemeen aanvaard dat mensen de mensen geloven die ze leuk vinden en vertrouwen. Dat is de reden waarom een aanbeveling over jouw bedrijf via een vriend, familielid of collega de grootste kans biedt dat je een nieuwe klant kunt verwelkomen.

Ik zal je uitleggen wat ik belangrijk vind. Jouw eigen social media promotors (jouw medewerkers dus) worden niet alleen gezien als personeel of leidinggevenden. Zij zijn mensen net als jij en ik, die maar al te graag via social media vertellen over hun nieuwe geweldige auto of hun nieuwe model mobiele telefoon! En hun volgers vertrouwen dit. Zij lezen elk woord van hun review of verhaal en bekijken de video’s die ze delen. Ze vertrouwen dit vanwege de persoonlijke relatie die ze met hen hebben – of ze nu een vriend, buurman, oppervlakkige kennis, leverancier of klant zijn.

Ik weet zeker dat je het met me eens zult zijn dat jouw medewerkers je grootste troeven zijn, want ongeacht de formaliteiten op het werk zijn zij bovenal gewone mensen. Dit zijn jouw promotors met de social media contacten om de waarde van je merk en bedrijf te delen met hun persoonlijke netwerk. Hierdoor groeit het bereik van je merk veel verder dan wat anders mogelijk zou zijn geweest.

Dit is dé reden waarom de “social media promotors” zo krachtig zijn. Hieronder doe ik in 8 simpele stappen uit de doeken wat social media promotors zijn en wat ze voor jouw organisatie kunnen betekenen!

Bewustwording

Wat vroeger een hap nam uit het marketing budget voor beperkte zichtbaarheid via advertenties en andere traditionele vormen van reclame, kan nu worden bereikt met één muisklik. Blogs, LinkedIn-berichten, Facebook-pagina’s en Tweets over productlanceringen en beoordelingen trekken veel serieuze kijkers en hebben een aanzienlijk groter bereik dan traditionele media tegen een fractie van de kosten.

Veel van mijn cliënten die eerst negatief stonden tegenover social media, zien nu het potentieel hiervan in en zijn uitgegroeid tot ware fans. Niet alleen zijn ze in staat om meer leads te genereren en meer bezoekers te krijgen, maar het heeft hen ook geholpen hun marketing budget aanzienlijk te verminderen alleen maar door een kleine verandering in de aanpak.

Werknemers

Je gemiddelde werknemer heeft meer dan 250 volgers op social media en besteedt meer dan 7 uur per week op Facebook! Als je bedrijf een restrictief beleid ten aanzien van het gebruik van social media voert, zou ik een heroverweging willen voorstellen. Anders val je buiten de boot en mis je de mogelijkheid je bedrijf verder te laten groeien.

Ik raad je natuurlijk niet aan om een oogje dicht te knijpen naar de werknemers die hun tijd verspillen op social media. Train hen in plaats daarvan in het delen van jouw merk en jouw bedrijf op social media om zo meer zichtbaarheid voor je producten of diensten te genereren.

Zichtbaarheid

Het geven van de juiste social media training en je medewerkers stimuleren om jouw merk te promoten via hun social media kanalen zal je merk de zichtbaarheid geven die het nodig heeft om een ​​kritische massa te bereiken. Aanhoudende activiteit zal je merk verankeren in de hoofden van je potentiële klanten.

Jouw potentiële klanten zullen dankzij het promotionele werk van je medewerkers positief worden over je merk en aan jou denken wanneer het tijd is voor hen om een ​​product of dienst te kopen in de categorie waarin jij je beweegt.

Mogelijkheden

Net als bij het gebruik van elk ander marketing kanaal adviseer ik je met klem dat je duidelijke richtlijnen opstelt voor de werknemers over hoe zij als social media promotors jouw inhoud delen op hun sociale netwerken.

Medewerkers kunnen worden aangemoedigd om kant-en-klaar berichten te delen via Twitter, LinkedIn of Facebook om zo risico’s op verkeerde content te minimaliseren. Het nadeel hiervan is dat dit minder aantrekkelijk is, want het komt te formeel over. Maar als medewerkers de inhoud kunnen voorzien van hun eigen commentaar, dan geeft dat veel meer betekenis aan het bericht en vergroot het de kans dat het bericht wordt gedeeld, geretweet of geliked.

Communicatiekanalen

De fenomenale opkomst van social media heeft zijn eigen uitdagingen gecreëerd. Hoe weet je bijvoorbeeld welk kanaal geschikt is voor jouw bedrijf? Wat werkt voor de ene organisatie hoeft niet persé voor de andere te werken. Ik zou je aanraden om voor de meest erkende social media kanalen te kiezen zoals LinkedIn, Facebook, Twitter en YouTube.

Je product, dienst en doelgroep zullen een belangrijke rol spelen bij het kiezen van je social media kanalen. Als algemene regel zou ik stellen dat je gebruik maakt van LinkedIn als je je richt op de Business-to-Business markt (B2B) en Facebook als je je richt op de markt van consumentenproducten.

Actief volgen

Hoewel er veel positieve kanten aan het werknemer promotorschap zitten, bestaat er de mogelijkheid dat je een ​​negatieve opmerking of reactie krijgt wat zich als een lopend vuurtje kan verspreiden. Dit is de reden waarom ik een groot voorstander ben van het actief volgen van je werknemer promotors en hun activiteiten.

Het actief volgen van werknemer promotors helpt je ook om de medewerkers te identificeren die je beste pleitbezorgers zijn. Ik stel voor om initiatieven te introduceren zoals ‘Social Media Promotor van de Maand’ om de beste medewerker te belonen. Het aanbieden van incentives zoals cadeaubonnen of onderscheidingen kunnen bijdragen aan het enthousiasmeren van je medewerkers.

Activeren

Uiteindelijk zal het succes van jouw social media promotors initiatief afhangen van de bereidheid van je medewerkers om eraan deel te nemen. Vergeet niet dat hun idee van actief zijn op social media niet is om hun vrienden te vertellen over wat er gaande is in de organisatie waarvoor ze werken. Dus hoe krijg je je medewerkers zover om actief deel te nemen?

Er zijn geweldige manieren om jouw social media promotor programma te lanceren en levendig te houden. Beloningen kunnen variëren van bioscoopkaartjes en restaurantbonnen tot een ​​betaalde vrije dag op de verjaardag van de werknemer of alles wat je maar kunt bedenken.

Jouw opties

Het is bekend dat mensen het mooie beeld dat wordt geschetst door een bedrijf op social media direct doorzien. Mensen hebben veel meer vertrouwen in het lezen van online beoordelingen, Facebook berichten en Tweets die komen andere mensen, echte mensen, hun vrienden, jouw medewerkers. Het collectieve social media netwerk van je medewerkers is enorm, zeg maar gerust: overweldigend groot!  Doe hier je voordeel mee door hier gebruik van te maken via een social media promotor programma. Dat kan je helpen om je bedrijf sneller te laten groeien dan ooit.

Maar het bedenken en implementeren van een social media promotor programma kan ontmoedigend zijn voor veel organisaties. Het is namelijk veel werk. Als social media trainer en adviseur begrijp ik de complexiteit, hoge kosten en vele middelen die hierbij komen kijken volledig.

smarpshare-logo-bigGelukkig zijn er oplossingen ​​om deze taken te stroomlijnen. Als vooraanstaand social media adviesbureau hebben we zorgvuldig de verschillende oplossingen getest. We zijn dan ook zeer enthousiast dat we samenwerken met SmarpShare, als hun erkende vertegenwoordiger voor Nederland.

Smarsphare is een volwassen oplossing en hebben een leidende positie op dit gebied. Dit social media promotor platform en app is zeer eenvoudig te gebruiken, praktisch ingericht en een betaalbare geïntegreerde totaaloplossing. Smarpshare maakt het implementeren van een werknemer promotor programma een eitje. Voel je vrij om contact met ons op te nemen voor meer informatie.

Tags:

Meer over Erwin van Litsenburg

Erwin is adviseur & trainer op het gebied van Social Media. Hij ondersteunt bedrijven en professionals bij het zakelijke inzetten van o.a. Facebook, Twitter & Linkedin. Daarnaast maakt hij moderne websites met Wordpress die zijn aangesloten op Social Media.

Laat een reactie achter

Laat een reactie achter