Know-Like-Trust en Social Media

Know-Like-Trust vormen samen een befaamd drie-eenheid in de marketingwereld. Kort gezegd komt het er op neer dat als klanten iets bij u willen kopen ze u eerst moeten kennen (‘Know’). Vervolgens moeten ze u gaan waarderen (‘Like’). En vlak voor de koop vertrouwen ze u volledig (‘Trust’) en gunnen ze jouw bedrijf de verdiensten.

De snelle opmars van Social Media biedt hiervoor enorm veel kansen. De wijze van communiceren en zaken doen verandert drastisch. Social Media zijn een niet meer weg te denken onderdeel geworden van de marketing mix (geen vervanging maar een extra marketing kanaal). Waarom de Know-Like-Trust factor zo interessant is in combinatie met Social Media leg ik hieronder uit.

Know Like Trust en Social Media

“Know”

Aanwezig zijn op populaire Social Media platforms als Twitter, LinkedIn en Facebook geeft u de mogelijkheid om als bedrijf heel snel bij een groot publiek zichtbaar te zijn. Het is relatief gemakkelijk om uw doelgroep met uw bedrijf te laten kennis maken. En dat geldt niet alleen voor mensen, maar ook voor zoekmachines. Die “zien” u daar ook en waarderen dat in steeds grotere mate. Niet onbelangrijk in dit tijdperk van vinden en gevonden worden.

Het is wel zinvol om van te voren goed na te denken over welke doelgroep u wilt bereiken en op welke Social Media platforms deze zich met name bevindt. Dus denk daar goed over na of vraag aan ons of wij u daar bij kunnen helpen.

Het feit dat u dit artikel leest bewijst dat we bij u de eerste stap hebben gezet; U bent op de hoogte van het bestaan van ons bedrijf SocialMediaSucces!

“Like”

Bij deze stap gaat het er om dat mensen u gaan mogen, dat ze u en uw bedrijf leuk gaan vinden. Op Social Media platforms kunt u dit vrij letterlijk opvatten. Facebook kent een ‘like’ of ‘vind ik leuk’ knop, op LinkedIn kan men ook ‘liken’ en bij Twitter kunnen tweets tot favoriet worden gemaakt of worden geretweet.

U kunt het proces van “Liken” enorm bespoedigen als u aan uw Social Media bezoekers iets weg geeft. Dat kan informatie zijn maar ook bijvoorbeeld een waardevol e-book of korting. Kortom in deze stap komt er al enige emotie bij kijken en trekt u bezoekers al wat dichter naar u toe.

Let wel, zoals in het plaatje zichtbaar is gaat het hier om een filtermodel (de Sales Funnel) waarbij er in elke fase steeds minder potentiële klanten overblijven. Het is aan u om die groep zo groot mogelijk te laten zijn en Social Media kan daarbij helpen.

In ons geval zou het natuurlijk fantastisch zijn als u dit bericht ‘leuk vindt’, ‘liked’ of twittert met behulp van één van de Social Media buttons boven of onderaan dit bericht. Ook kunt u hieronder een leuke reactie of vraag achterlaten. Dan hebben wij ook deze fase succesvol doorstaan.

“Trust”

Vertrouwen! Hier is het uiteindelijk allemaal om te doen. Als er geen vertrouwen is in uw bedrijf of uw diensten en producten worden er géén zaken gedaan. Social Media kunnen heel goed en doeltreffend helpen bij het opbouwen van vertrouwen. Veel Social Media platforms (zoals LinkedIn en Facebook) kennen de mogelijkheid om aanbevelingen of recommendations te geven. 

Op LinkedIn is het bijvoorbeeld mogelijk om personen, diensten of producten een recommendation te geven. Ook Facebook kent inmiddels die mogelijkheid. Aanbeveling van iemand die men kent is vele malen waardevoller dan een advertentie in de krant of een banner op een website en zal het vertrouwen sneller doen toenemen.

Met ons bedrijf SocialMediaSucces laten we graag veel over ons zelf zien, maar ook wat klanten van onze diensten vinden. Dat doen we o.a. op LinkedInFacebook en Twitter en op deze website. Hiermee geven we veel van ons zelf bloot. U krijgt hiermee als potentiële klant een zeer goede indruk over wie wij zijn en of wij u kunnen helpen met Social Media. Hiermee is de cirkel rond en draagt dit artikel een steentje bij aan het versterken van de Know-Like-Trust factor bij onze (nieuwe) klanten, trust me…

Meer over Erwin van Litsenburg

Erwin is adviseur & trainer op het gebied van Social Media. Hij ondersteunt bedrijven en professionals bij het zakelijke inzetten van o.a. Facebook, Twitter & Linkedin. Daarnaast maakt hij moderne websites met Wordpress die zijn aangesloten op Social Media.

Laat een reactie achter

Laat een reactie achter