Hootsuite of Tweetdeck?

Actief zijn op Social Media kost professionals en organisaties steeds meer tijd. Er wordt dan ook driftig gebruik gemaakt van allerlei hulpmiddelen. Er zijn op het internet vele (gratis) applicaties te vinden waarmee efficient en effectief op de diverse platforms kan worden gecommuniceerd.

Voor het beheren van de verschillende Social Media activiteiten (bijvoorbeeld Marketing) op o.a. Twitter en Facebook is Tweetdeck het meest populair. Hootsuite is een goede tweede en blijkt zeer aantrekkelijk eigenschappen te hebben. Maar liefst 47 procent van de professionals geeft aan met Tweetdeck te werken terwijl 16 procent Hootsuite gebruikt. Tegelijkertijd worden vele andere tools genoemd die gratis op het internet beschikbaar zijn. Dit blijkt het onderzoek zoals door Social Media Succes uitgevoerd onder meer dan 500 professionals op LinkedIn.

Deze informatie is handig voor iedereen die op zoek is naar tooling voor het efficient uitvoeren van social media activiteiten. Zowel privé als zakelijk voor bijvoorbeeld social media marketing.

Onderzoeksresultaat

Zoals in onderstaande grafiek weergegeven is Tweetdeck nu de meest gebruikte tool voor het beheer van Social Media. Maar uit commentaren en opmerkingen van deelnemers maakt Hootsuite een goede kans om dichterbij te komen omdat velen overwegen over te stappen.

Hootsuite vs Tweetdeck

Verschillen tussen Tweetdeck en Hootsuite

Uit ons onderzoek blijkt in het gebruik een voorsprong voor Tweetdeck maar uit de opmerkingen kan je afleiden dat Hootsuite flink aan de weg timmert en bezig is met een inhaalslag. De ontwikkelingen bij Hootsuite gaan razendsnel.

Onderdeel Tweetdeck Hootsuite
Posten op Twitter Werkt uitstekend Werkt uitstekend
Posten op Facebook Alleen naar persoonlijk account Persoonlijk account en zakelijke pagina
Posten op LinkedIn Alleen naar persoonlijk account Persoonlijk account, bedrijfspagina en groepen
Posten op Google+ Kan niet via Tweetdeck Mogelijk in de  betaalde versie (sinds kort)
Overige koppelingen Buzz, Foursquare, Myspace Youtube, RSS feeds, WordPress, Myspace, Foursquare, Ping, Mixi,
Cloud vs Desktop Installatie op desktop vereist Werkt in de cloud (overal beschikbaar dus)
Kosten Gratis Gratis (pro-versie met meerdere mogelijkheden)
Rapportage Weinig mogelijkheden In de betaalde versie uitgebreid rapportages
Plannen van posts Plannen (scheduling) mogelijk Plannen (scheduling) werkt uitstekend
Samenwerken Niet mogelijk Mogelijk om in teams samen te werken (pro-versie)
Vanaf mobiel (iPhone) App beschikbaar App beschikbaar
Eigenaar Sinds mei 2011 van Twitter Private Canadese onderneming in Vancouver
Homepage http://www.tweetdeck.com/ http://hootsuite.com/

Andere Social Media apps

In het onderzoek zijn door de deelnemers ook andere applicaties genoemd waarmee Social Media efficient beheerd kunnen worden. In onderstaande tabel de meest genoemde inclusief ervaringen en doorverwijzing, een handig overzicht.

Applicatie Opmerkingen en ervaringen
Seesmic gemakkelijk posten op verschillende apparaten (iPhone, Android). Wordt ook vaak genoemd voor gebruiksvriendelijkheid.
Chrome via extensies bijvoorbeeld gemakkelijk posten in meerdere LinkedIn groepen tegelijk
goo.gl Handige Google site om lange url’s te verkorten om vervolgens te delen
Sproutsocial Posten en monitoren van meerdere Social Media platforms. Is een betaalde dienst (gratis proefperiode)
Tweetadder Offline applicatie om geautomatiseerd twitteraars te (ont)volgen en direct messages te sturen
Yoono Wordt veel genoemd als een handige tool (via firefox add-on) om gemakkelijk te posten op o.a. LinkedIn, Twitter en Facebook
Allin1social Alleen voor Facebook. Met uitgebreide scheduling, analyse en monitoring mogelijkheden voor zakelijke facebookpagina’s

Conclusie: Hootsuite

Het gebruik van Social Media is een persoonlijke aangelegenheid en bovendien afhankelijk van meerdere factoren. Werk je bijvoorbeeld met een iPhone of iPad of misschien juist met een Android toestel, Apple of windows, alleen of in een team. Naast Tweetdeck en Hootsuite worden ook Seesmic en Yoono veel genoemd door deelnemers in het onderzoek.

Alles bij elkaar opgeteld zie ik de meeste mogelijkheden en voordelen bij het gebruik van hootsuite. De gratis versie biedt voldoende mogelijkheden om meteen aan de slag te gaan. Voor een bescheiden bedrag (6 dollar per maand) krijg je toegang tot alle professionele onderdelen zoals uitgebreide rapportage mogelijkheden (koppeling met analytics) of samenwerken met anderen. Omdat Hootsuite “in de cloud” zit, is het overal en vanaf elk apparaat toegankelijk en heb je dezelfde interface.

Tot slot merk ik dat er bij Hootsuite flink aan de weg getimmerd wordt en dat er de ontwikkelingen elkaar snel opvolgen. Nieuwe platforms worden aangesloten, rapportage mogelijkheden uitgebreid etc. Ook uit het snel groeiende aantal gebruikers (inmiddels meer dan 3 miljoen) leid ik af dat Hootsuite er in slaagt tevreden tevreden te stellen en houden. Allemaal redenen waarom wij er voor kiezen om onze diensten te leveren met behulp van Hootsuite.

Heeft u ervaringen met Tweetdeck, Hootsuite of een ander Social Media tool? Laat het hier weten zodat we ook die kennis kunnen delen.

Bedankt en alvast veel succes!


Social Media Succes Academy

Hopelijk vond je bovenstaande blog artikel leuk en interessant … Wil jij zelf van alles te weten komen over hoe je LinkedIn, Facebook & Twitter succesvol inzet? Hoe je meer omzet kunt halen via Social Media? En hoe je beter gevonden worden via Google?

Leer dan thuis & in je eigen tempo hoe jij jezelf professioneel kunt presenteren op de verschillende Social Media platforms! Volg de “Social Media Succes Academy” met meer dan 70 online lessen.

Ga Naar De Social Media Succes Academy >

Tags:

Meer over Erwin van Litsenburg

Erwin is adviseur & trainer op het gebied van Social Media. Hij ondersteunt bedrijven en professionals bij het zakelijke inzetten van o.a. Facebook, Twitter & Linkedin. Daarnaast maakt hij moderne websites met Wordpress die zijn aangesloten op Social Media.

Laat een reactie achter

Laat een reactie achter