Hoe gebruik je het LinkedIn netwerk van je medewerkers voor branding en werving?

De meeste bedrijven worstelen met het aantrekken van toptalent naar hun bedrijf. Er zijn veel uitdagingen, zoals het bereiken van de juiste mensen en het hen geïnteresseerd in je bedrijf. De concurrentie is moordend en er is een duidelijke behoefte om te komen met nieuwe innovatieve manieren om nieuwe medewerkers te “lokken”.

Ik ben van mening dat LinkedIn een geweldig platform is omdat je als bedrijf verbonden bent met de individuele profielen van je eigen werknemers en hun netwerken. De beste professionals worden zo genoemd in je bedrijfsprofiel. Voor passieve kandidaten die niet actief op zoek naar nieuw werk kunnen via die weg wellicht wel geïnteresseerd raken in je bedrijf.

Kijken en bekeken worden

80% van de LinkedIn-gebruikers zijn eigenlijk geclassificeerd als passieve kandidaten. Tegenwoordig is de belangrijkste reden om op LinkedIn te zitten niet het actief zoeken naar een baan, maar de wens om te kunnen netwerken met andere professionals. Dat betekent dat meer en meer passieve werkzoekenden op dit platform te vinden zijn. Een van de meest voorkomende activiteit op LinkedIn is nog steeds het bekijken van profielen van anderen. Dus het is van groot belang dat je als medewerker op een professionele en bekwame manier een positief beeld schetst van jezelf en van je werkgever (ook als je ZZP’er bent natuurlijk).

Je kunt als bedrijf eenvoudig controleren hoeveel van je eigen medewerkers die op LinkedIn zitten doorverwijzen naar jouw bedrijfspagina op LinkedIn. Dat kun je zien aan het aantal “X medewerkers op LinkedIn” zoals hier te zien is aan de rechterkant. Als je nog niet beschikt over een bedrijfspagina op LinkedIn of niet zeker weet of jouw medewerkers op de juiste manier zijn verbonden, kun je een geavanceerde zoektocht naar mensen door te klikken op “Geavanceerd” naast de zoekbalk bij het zoeken naar mensen. Hier moet je de naam van je bedrijf intypen, selecteer de huidige, en klik op zoeken. Je kunt ook een land selecteren als je wilt weten hoeveel medewerkers je bedrijf heeft op een specifieke locatie.

Kracht van het netwerk

Wanneer je gaat nadenken over waar je de beste talenten vandaan kunt halen, dat zul je merken dat de meeste van hen daadwerkelijk kunnen worden gevonden in de bestaande netwerken van je eigen werknemers. Dit is waarom je je eigen medewerkers moet stimuleren om een ​​positief imago van zichzelf en je bedrijf door te geven aan hun eigen netwerken. Dat helpt op zijn beurt weer jouw merk of bedrijf.

Een bericht, bijvoorbeeld een nieuwe vacature, zal via jouw werknemers weer hun netwerken kunnen bereiken. Maar dan wel op een persoonlijk niveau (omdat het komt van iemand die ze kennen) en niet van een algemene / anonieme bron. Dit kan ervoor zorgen dat passieve kandidaten geïnteresseerd raken, zeker als ze zien dat hun connectie (jouw medewerker) met plezier voor je werkt.

Professioneel profiel

Om dit daadwerkelijk te laten gebeuren is de eerste stap om ervoor te zorgen dat al je medewerkers goed vertegenwoordigd zijn en een professioneel Linkedin profiel hebben. Hoewel werknemers meestal extra hulp nodig hebben bij het maken van een goed LinkedIn profiel, bieden werkgevers zelden enige vorm van begeleiding aan hun werknemers.

Maar wanneer jouw medewerkers goed geholpen worden bij het maken van hun LinkedIn profiel, zullen ze meer openstaan voor het (namens jouw bedrijf) verzenden van b.v. vacatures naar hun netwerk via status updates, groepen en zelfs persoonlijk. Ook zullen passieve kandidaten naar jouw medewerkers profielen kijken om te zien wie hun potentiële toekomstige collega’s zijn en hoe goed ze zouden passen bij het bedrijf.

Terwijl veel bedrijven wachten om hun medewerkers te helpen zijn hun werknemers al lang op LinkedIn. Sommigen van hen hebben onvolledige en onprofessionele profielen die een slecht beeld geven over henzelf, maar ook over hun bedrijf (en jij als werkgever). Omdat deze online indruk vaak de eerste en dus belangrijk(st)e indruk is, zou dit een belangrijke prioriteit voor iedereen moeten zijn die op zoek is naar de beste sollicitanten en professioneel wil overkomen.


SmarpShare

Hopelijk vond je bovenstaande blog artikel leuk en interessant. Wil je van al je medewerkers echte ambassadeurs maken? Bekijk dan eens SmarpShare – het ultieme medewerkers ambassadeursplatform!
Met dit innovatieve platform betrekt het bedrijf medewerkers bij hun communicatie inspanningen. Medewerkers kunnen op eenvoudige wijze interessante en door de werkgever goedgekeurde inhoud delen met hun eigen social media netwerken.
Het bedrijf creëert hierdoor betrokkenheid van de medewerkers en er wordt online gesproken over het bedrijf. Medewerkers krijgen punten voor het delen van berichten die ze weer in kunnen wisselen voor beloningen. Dit maakt deelname leuk, boeiend en lonend. Voor de werkgever meet SmarpShare ook de doeltreffendheid van de gedeelde berichten en gesprekken.

Ga Nu Naar SmarpShare >

Tags:

Meer over Erwin van Litsenburg

Erwin is adviseur & trainer op het gebied van Social Media. Hij ondersteunt bedrijven en professionals bij het zakelijke inzetten van o.a. Facebook, Twitter & Linkedin. Daarnaast maakt hij moderne websites met Wordpress die zijn aangesloten op Social Media.

Laat een reactie achter

Laat een reactie achter