Hoe belangrijk ben je online?

Allerlei websites bieden nu de mogelijkheid om populariteit in een score uit te drukken. Welke geeft de grootste egoboost? We vergeleken er drie.

Weten hoeveel vrienden je hebt op Facebook, followers op Twitter en welke mensen jouw YouTube-filmpjes bekijken, leuk hoor, maar wat gebeurt er als je die informatie combineert? Dan kun je zien welke impact je hebt binnen álle social media. Steeds meer mensen willen weten hoeveel macht ze hebben.

Verschillende websites vertellen je hier maar wat graag over. Maar wat onderzoeken ze precies, wat kun je met deze informatie en welke score is het best voor je ego? We vergelijken drie populaire opties.

Klout
In september berekende de 100 miljoenste bezoeker zijn Kloutscore. Deze pionier begon al in 2007, en tegenwoordig gaat het zover dat mensen hun score zelfs op visitekaartjes afdrukken. De site kijkt dan ook naar bijna alle grote social media: Twitter, Facebook, Google+, LinkedIn en Foursquare. Link al je profielen aan deze site en een score van 0 tot 100 wordt berekend. Leuk, maar wat moet je ermee? De score is een meting van hoe invloedrijk jij bent binnen al deze media. Maar hoe meten ze dat dan? Klout kijkt naar de grootte van je netwerk, de inhoud die je op het web gooit en hoe andere mensen daarop reageren.

De gemiddelde score ligt rond de 20. Om een idee te geven: de invloedrijkste Nederlander is Robin van Persie, met een score van 80, slecht 7 punten onder Barack Obama. De grootste wereldwijd, en de enige met een score van 100, is social-mediaheld Justin Bieber.

Het is niet alleen leuk om die score te wéten, je wordt er ook voor beloond. Klout werkt samen met bedrijven en gebruikt de scores als marketingstrategie. Bedrijven als Disney en Spotify kijken wie waar het meeste invloed heeft en benaderen die mensen heel doelgericht.

Audi liet bijvoorbeeld een groep invloedrijke Klout-gebruikers een weekend lang in de Audi 8 rondrijden. Het is een wisselwerking. Je score is openbaar, maar scoor jij hoog, dan delen bedrijven allerlei voordelen (perks) uit.

PeerIndex
Geen Google+ of Foursquare, maar hier kun je wel je eigen blog aan de meting toevoegen. Lezen veel mensen wat jij daar tikt? Hoppa, score omhoog. Klout ging om invloed, maar PeerIndex meet autoriteit. Wie heeft het recht om waarover te praten? Populariteit is niet genoeg, het gaat er om wie er luistert en wat ze met jouw informatie doen. Kijk, dan zien we Van Persie meteen dalen en Femke Halsema voorbijschieten (40 tegenover 57). De voetballer heeft een veel groter publiek, hij schrijft immers in het Engels, maar mist blijkbaar autoriteit. Geen zorgen, zelfs Bieber staat in deze meting slechts vier punten boven de Amerikaanse president.

De site geeft ook aan op welke specifieke onderwerpen jij het meeste invloed hebt. Verrassing, Halsema doet het goed in de categorie politiek.

Crowdbooster
Deze site kijkt alleen naar Twitter, maar wel zeer uitgebreid. Je krijgt geen score, dus minder kijk- en vergelijkcultuur, maar puur een overzicht van jouw activiteiten online. Elke tweet die je ooit de lucht in stuurde, wordt geanalyseerd. In een grafiek is het allemaal te zien; wie las de tweet en wie nam hem over? Maar het is niet alleen een passief overzicht, je krijgt ook direct advies. Wat moet je tegen wie zeggen en wanneer? De invloedrijkste mensen worden op een rijtje gezet en de beste tijden om je tweets de lucht in te sturen. Slaap je dan? Geen probleem, je kunt je tweets ook plannen en dan stuurt Crowdbooster ze voor je.

Meer over Erwin van Litsenburg

Erwin is adviseur & trainer op het gebied van Social Media. Hij ondersteunt bedrijven en professionals bij het zakelijke inzetten van o.a. Facebook, Twitter & Linkedin. Daarnaast maakt hij moderne websites met Wordpress die zijn aangesloten op Social Media.

Laat een reactie achter

Laat een reactie achter