Heeft Facebook straks het grootste advertentienetwerk?

Sinds de beursgang ligt het beleid van Facebook onder een vergrootglas. Een van de grootste zorgen is hoe Facebook munt slaat uit het groeiende mobiele publiek. Er wordt druk gespeculeerd over het feit dat mobiel groeit en Facebook dit nog niet goed gecommercialiseerd heeft. Maar wordt hierbij niet teveel naar de korte termijn gekeken? De toekomst van Facebook ziet er waarschijnlijk zeer rooskleurig uit.

Aan de ene kant heeft men gelijk door te stellen dat Facebook op dit moment nog niet alles uit de groeiende mobiele markt haalt, ondanks dat Facebook 180 miljoen dollar aan omzet genereerde met hun eerste test met mobiele gesponsorde verslagen. Aan de andere kant kun je stellen dat Facebook nu over een goed fundament beschikt om op verder te bouwen. Facebook is de meest gedownloade applicatie op alle mobiele platforms en is de app waar verreweg de meeste tijd op mobiel aan gespendeerd wordt.

Een belangrijke vraag is of Facebook wel in staat is om een grote advertentie business op te zetten. De inkomsten zijn tot nu toe hoofdzakelijk afkomstig van het betalen voor spelletjes, maar de groei hiervan is aan het afnemen. De vraag wordt dan ook gesteld waar Facebook haar inkomsten vandaan moet halen. Een gebied dat hierbij onderschat wordt is een Facebook advertentienetwerk.

Facebook Advertentienetwerk

Het idee van een Facebook Advertentienetwerk werd in het verleden al vaker geopperd en is dan ook niet nieuw. Sinds kort is Facebook zelfs gestart met het testen van Facebook advertenties op Zynga.com. Het plaatsen van sociaal gedreven advertenties op Zynga.com is gewoon schermvulling en slechts een voorbeeld van een klein deel van wat Facebook kan doen met een eigen advertentienetwerk.

Omdat vrijwel iedere grote (nieuws)site op internet gebruik maakt van Facebook’s platform voor authentificatie, kan Facebook al deze websites hetzelfde aanbieden als ze bij Zynga.com doen. Omdat de gebruikersgegevens van Facebook gebruikt worden, kan er dezelfde targeting als op Facebook zelf worden toegepast. Omdat deze advertenties er visueel aantrekkelijker uitzien zullen ze waarschijnlijk betere doorklikratio’s behalen dan Google Adsense tekst advertenties en dus ook meer opleveren. Dit maakt het weer extra interessant voor de websites die de advertentieruimte beschikbaar stellen.

Ook andere sociale netwerken zijn hiermee druk aan het experimenteren. Zo worden er bijvoorbeeld LinkedIn advertenties op het onlangs door LinkedIn overgenomen Slideshare vertoond. Dit maakt onderdeel uit van het LinkedIn Audience Network.

Mobiel netwerk

Naast een mogelijk Facebook Advertentienetwerk op het web, liggen er ook nog grote mogelijkheden op de mobiele markt. Een ruime meerderheid van de grote mobiele applicaties gebruikt ook Facebook voor de authentificatie. Dus ook het mobiele platform zou Facebook kunnen meenemen in het advertentienetwerk. Bovendien zijn de nieuwe mobiele gesponsorde verslagen van Facebook in de eigen mobiele applicatie tot nu toe een groot succes.

Aangezien de meeste grote mobiele applicaties net zoals Facebook ook een soort nieuwsfeed gebruiken, zou Facebook haar mobiele gesponsorde verslagen kunnen uitbreiden naar andere mobiele applicaties. Daarnaast hebben ze een nieuwe, niet sociaal gerelateerde advertentie mogelijkheid waar applicatie ontwikkelaars hun app kunnen aanbieden. Het zou volstrekt logisch zijn voor Facebook om dit naar andere mobiele applicaties uit te breiden en zo hun marktaandeel op het gebied van mobiel adverteren te vergroten.

De toekomst van Facebook adverteren

De basis voor een eigen advertentienetwerk is door Facebook gelegd. De mogelijkheden op zowel het web als mobiel zijn aanwezig door het grootschalige gebruik van het Facebook platform. Gezien de recente test van Facebook op Zynga.com is Facebook er zelf ook serieus mee bezig. Het lijkt dan ook een kwestie van tijd voordat het Facebook Advertentienetwerk zal worden uitgerold. En dan krijgen we snel antwoord op de vraag welk advertentienetwerk de grootste wordt.

(Dit artikel is een vertaling en bewerking van het origineel op Conversionrater.com en verscheen eerder op de PauwR-Blog)

Lees het hele verhaal hier: Likeconomics.nl

Tags:

Meer over Erwin van Litsenburg

Erwin is adviseur & trainer op het gebied van Social Media. Hij ondersteunt bedrijven en professionals bij het zakelijke inzetten van o.a. Facebook, Twitter & Linkedin. Daarnaast maakt hij moderne websites met Wordpress die zijn aangesloten op Social Media.

Laat een reactie achter

Laat een reactie achter