Facebook staat Real Time Bidding toe via externe partners

Facebook stelt haar advertentieplatform voor het eerst open voor partners. Hierdoor wordt ‘real time bidding‘ mogelijk binnen Facebook. Adverteerders kunnen dit gebruiken om Facebook gebruikers te retargeten. De advertentieformaten blijven vooralsnog gelijk aan de huidige Facebook Marketplace Ads. 

Wanneer een gebruiker bijvoorbeeld een vakantiewebsite heeft verlaten zonder een reis te boeken, dan kan de adverteerder deze gebruiker via een gerichte Facebook advertentie alsnog proberen te verleiden terug te keren naar de website en de reis te boeken. Als de gebruiker interesse heeft getoond in Spanje als vakantieland, dan kan de adverteerder een ‘Spanje advertentie’ laten zien. Het is via dit RTB platform echter niet mogelijk om gebruikers te targeten met als interesse ‘Spanje’. Dat kan vooralsnog alleen via de Marketplace Ads van Facebook zelf.

Adverteerders kunnen ook gebruikers bereiken die al eerder een advertentie van deze afzender hebben gezien. Omdat de advertenties wel gewoon door Facebook moeten worden gekeurd, moeten adverteerders rekening houden met vertraging in de campagne. Targeten op mobiel is nog niet mogelijk. Google heeft via haar AdWords / DoubleClick / AdSense programma’s vooralsnog geen toegang gekregen tot de Facebook Exchange.

De consequentie van deze nieuwe manier van adverteren op Facebook is dat retargeting campagnes een nog groter bereik krijgen en dat advertenties op Facebook nog relevanter en daardoor efficiënter en effectiever worden. De prijs van een klik wordt ‘real time’ bepaald volgens het bestaande veilingmodel van de aanbieders zoals AppNexus en is afhankelijk van de beschikbaarheid van Facebook en de mate van concurrentie en relevantie.

Interessante mogelijke strategieën zijn om gebruikers die je website hebben verlaten zonder te converteren, via een retargeting campagne proberen te verleiden tot een ‘zachtere conversie’ zoals het ‘liken’ van je Facebook pagina. Ook kunnen de advertenties in de toekomst wellicht worden voorzien van een sociale context, waardoor de kans groter wordt dat de gebruiker alsnog overgaat tot een conversie omdat het vertrouwen in de adverteerder hierdoor groter is geworden.

In de praktijk was het overigens al eerder mogelijk om Facebook in te zetten voor retargeting. Via externe partijen kun je namelijk adverteren binnen Facebook games als Farmville en MafiaWars. De volgende stap voor Facebook zou kunnen zijn om zelf retargeting aan te gaan bieden. Via de Facebook plugin die op veel websites staat, weet Facebook namelijk al of de gebruiker eerder op je website is geweest. Deze informatie zouden ze ook kunnen gebruiken voor retargeting campagnes.

Welke mogelijkheden zie jij voor RTB via Facebook?

 

Lees het hele verhaal hier: FacebookPro.nl

Tags:

Meer over Erwin van Litsenburg

Erwin is adviseur & trainer op het gebied van Social Media. Hij ondersteunt bedrijven en professionals bij het zakelijke inzetten van o.a. Facebook, Twitter & Linkedin. Daarnaast maakt hij moderne websites met Wordpress die zijn aangesloten op Social Media.

Laat een reactie achter

Laat een reactie achter