Facebook App Centre; wat is de toegevoegde waarde?

Afgelopen vrijdag verscheen op het officiële Facebook Developers blog de aankondiging van Facebook App Centre (link); een nieuwe ‘apps shopping’ omgeving binnen Facebook met een sociaal sausje. Gisteren en vandaag ging App Centre live met ruim 600 gratis apps waaronder Nike+ GPS, Ubisoft Ghost Recon Commander, Draw Something, en Pinterest. In App Centre kunnen Facebook gebruikers eenvoudig en overzichtelijk door alle bekende en minder bekende apps bladeren en deze met letterlijk één klik toevoegen aan het profiel en/of middels een pushbericht naar de Android of iPhone smartphone in de broekzak sturen. Inmiddels staat het App Centre live op Facebook.com/appcentre. Maar wat is nou de toegevoegde waarde van al dit Facebook App geweld voor developers, pagina admins en Facebook zelf?

Mobile, Web en OpenGraph

Het App Centre werkt dus naadloos samen met Google’s Play Store en de App Store van Apple maar voegt daar ook de web-based apps aan toe. De gemene deler van al deze Apps is uiteraard Facebook’s OpenGraph functionaliteit (automatisch activiteiten en acties delen met vrienden na éénmalige toestemming). En het geven van OpenGraph toestemmingen gaat in het App Centre wel bijzonder vloeiend! Met slechts één klik geef je een app in het App Centre al toestemming om namens jou te posten, informatie in te zien en ga je automatisch akkoord met alle voorwaarden (toestemmingen verschillen per app). Let dus goed op waar je klikt! Een knop als ‘Ga naar website’ kan deze acties al triggeren. (zie afbeelding)

Mobile monetization voor Facebook?

Zelf geeft Facebook aan dat het App Centre met name bedoelt is om App ontwikkelaars een plek te bieden om hun Apps onder de aandacht te brengen bij de 900 miljoen Facebook gebruikers. Doug Purdy, die als product developer bij Facebook werkt zegt er zelf het volgende over: “What we’re trying to do is bring people to social apps, our monetization, our revenue strategy for this doesn’t change one bit.” 

Het is echter onwaarschijnlijk dat ontwikkelaars ook in de toekomst alle omzet gegenereerd met behulp van apps in het App Centre mogen houden zoals nu het geval is.
Facebook geeft zelf al aan plannen te hebben om ook een platform te bieden voor betaalde apps. Daarnaast zou het mij ook niet verbazen als Facebook in de nabije toekomst developers verschillende advertentie mogelijkheden in App Centre zullen aanbieden om apps te promoten. Daarnaast zullen er genoeg developers zijn die hun Facebook Ads nu zullen linken naar App Centre. Het ‘one-click allow’ systeem zal zeker gunstiger werken op de traffic conversies i.p.v. de toestemmingen pop-up die mogelijk wat meer afschrikt.

Aangezien er al het Facebook Credits systeem bestaat om bijv. in games als Farmville upgrades aan te schaffen verandert er dus inderdaad niets aan de ‘revenue strategy’, zoals Purdy aangeeft. Maar er lijkt wel een duidelijke focus te zijn op meer omzet via apps en mobiele apparaten. Al bij al een goed getimed antwoord op de kritiek rondom de ‘mobile monetization’ problemen waarmee Facebook kampt.

Voordelen voor app developers

Het moge duidelijk zijn dat de 600+ apps die nu in App Centre staan de vruchten plukken van de early adaptors golf. Kyusik Chung, de vice president business development van social reading app Goodreads, zegt dat traffic naar de app met 490% is gegroeid sinds the lancering van App Centre. “We’re seeing a tremendous amount of growth from Facebook users,” zei Chung.

Facebook is erin geslaagd om een overzichtelijk plek te bieden voor alle apps die gebruik maken van Facebook. Het is echter nog de vraag hoeveel mensen er daadwerkelijk zullen gaan rond browsen naar apps. De toegevoegde waarde voor gebruikers vergeleken met de Google’s Play Store en Apple’s App Store is miniem. Het zijn immers voor het grootste deel dezelfde apps en OpenGraph is geen bijzonder overtuigend selling point vanuit een gebruikers perspectief. Wel word het bijvoorbeeld voor Facebook gamers eenvoudiger om nieuwe spellen te vinden. (let op: more spam incoming!!)

Voordelen voor pagina admins

Graag had ik gezien dat App Centre ook een plaats bood voor een overzicht van gratis fan pagina apps speciaal voor merken en organisaties met een Facebook fan pagina. Helaas is dit niet het geval. Een gemiste kans voor Facebook denk ik. De focus ligt duidelijk op het verkopen van advertenties en sponsored stories terwijl ik juist denk dat er goed verdient zou kunnen worden aan premium apps voor pagina eigenaren. Een rol die nu word vervuld door ontwikkelaars als NorthSocial en Wildfire.

Omdat ik jullie niet blij wil maken met een dode mus bij deze een paar links naar handige gratis pagina apps & tools:

Lezersvraag: ga jij Facebook App Centre gebruiken? En waarvoor?

Lees het hele verhaal hier: FacebookPro.nl

Tags:

Meer over Erwin van Litsenburg

Erwin is adviseur & trainer op het gebied van Social Media. Hij ondersteunt bedrijven en professionals bij het zakelijke inzetten van o.a. Facebook, Twitter & Linkedin. Daarnaast maakt hij moderne websites met Wordpress die zijn aangesloten op Social Media.

Laat een reactie achter

Laat een reactie achter