De 7 hoogtepunten uit ‘The Power of Like: Europe’

Onlangs presenteerde comScore in samenwerking met Facebook het uitgebreide white paper ‘The Power of Like Europe’ (download). Een onderzoek naar hoe social marketing werkt voor retail brands in Europa. Sybren Smith van Facebook campagne bureau Brandforge verzamelde voor u de 7 hoogtepunten uit het onderzoek.

Power of Like: Europa

Het is voor het eerst dat comScore een onderzoek focust op Europa. Eerder publiceerde comScore al Power of Like: how brands reach and influence fans  (Mei 2011) & Power of Like 2: How Social Marketing Works (Juni 2012) welke beiden vooral waren geënt op de Amerikaanse markt.

Voor deze derde Facebook studie heeft comScore de marketing activiteiten geanalyseerd van 6 retailers uit de drie grootste Europese advertentie markten de UK (ASOS en Topshop), Frankrijk (La Redoute en Zara) en Duitsland (H&M en Zara). ComScore heeft besloten tot een onderzoek van het retail kanaal vanwege de hoge ‘cross-visitation’ tussen Facebook en retailer sites en het grote aantal retail merken met een fan pagina op Facebook. Dit eerste betekend dat Facebook gebruikers eerder geneigd zijn om retail sites te bezoeken in vergelijking met de gemiddelde internet gebruiker.

De 7 hoogtepunten uit het rapport

1. Europa ‘het sociaalst’!
Europa is één van de grootste markten voor social networking. In geen enkele andere regio worden zoveel minuten doorgebracht op social networking sites. Bovendien groeit dit aantal minuten nog steeds met maar liefst 17% per jaar.

2. 86 van 100 top e-Retailers op Facebook
86 van de retailers uit comScore’s top 100 e-Retailers hebben een Facebook fan pagina.
Bovendien is er een hoge graad van zgn. ’cross-visitation’ tussen Facebook en retailer sites.

3. 32% totale tijd op nieuwsoverzicht
Franse, Duitse en Engelse Facebook gebruikers spenderen 32% van hun bezoek aan Facebook op de homepage waar het nieuwsoverzicht zich bevind. Het nieuwsoverzicht is ook de belangrijkste plek waar zogenaamde ‘branded content’ word gelezen. (dus niet op de fanpagina zelf). Toch ziet maar een relatief klein deel van de ‘merk fans’ (retail) content van het merk op wekelijkse basis.

 

4. 1 Fan = 44 vrienden waard
De interactie die fans aangaan met content in het nieuwsoverzicht  (liken, delen en/of plaatsen van comment) resulteren regelmatig in nieuw aangetrokken publiek, de zgn. ‘Friends of Fans’. Zara, H&M en ASOS presteren het om marketing berichten te verspreiden tot naar 44 vrienden van fans voor elke fan van de Facebook pagina.

5. Vrienden van fans zijn anders
Vrienden van fans hebben vaak een afwijkend demografisch profiel vergeleken met de eigen fan base. Volgens comScore biedt dit kansen. Een onderzoek naar deze verschillen zou de inspiratie kunnen bieden om deze groep succesvol te bereiken.

6. Fans zijn geld waard
Fans van retail merken (en hun vrienden) representeren een groep die in vergelijking met de gemiddelde internetgebruiker eerder geneigd zullen zijn tot een bezoek EN evt. een aankoop op de website/webshop van het merk. ComScore geeft hierbij het voorbeeld van ASOS waarbij ASOS fans 3.6x, en vrienden van ASOS fans 2.7x (de groep ‘Social’ in de grafiek) vaker de website bezoeken als niet fans (Non Social). Bovendien leidt een website bezoek van een fan eerder (10%) uit op een aankoop dan die van een non-fan.

De ‘Thank You Page’ is de pagina waarop een ASOS bezoeker uit komt na de aanschaf van een artikel.

7. Fan waarde & Facebook ROI
ComScore onderzocht ook de waarchsijnlijkheid dat een ASOS website bezoeker een aankoop doet na te zijn blootgesteld aan een betaalde impressie op Facebook. Zoals u ziet doet 1.7% van de groep mensen die zijn blootgesteld aan een ASOS Sponsored Ad (een advertentie met een sociale context) een aankoop binnen 4 weken. Dit is een verschil van 130% met de controle groep. Belangrijk om hier te melden is dat hier dus gebruik is gemaakt van de mogelijkheid om te adverteren naar eigen fans. ComScore verwoord het mooi met “Using paid media to leverage the potential of earned properties such as the Facebook Brand page yields positive ROI”.

 Lezersvraag: heeft dit onderzoek uw mening over de waarde van uw fans verandert?

Lees het hele verhaal hier: Likeconomics.nl

Tags:

Meer over Erwin van Litsenburg

Erwin is adviseur & trainer op het gebied van Social Media. Hij ondersteunt bedrijven en professionals bij het zakelijke inzetten van o.a. Facebook, Twitter & Linkedin. Daarnaast maakt hij moderne websites met Wordpress die zijn aangesloten op Social Media.

Laat een reactie achter

Laat een reactie achter