De 25 grootste Nederlandse pagina’s op Facebook: juli 2012

Eerder deze week gaven we al een overzicht van de Top 40 beste Facebookpagina’s ter wereld. Helaas waren dat enkel Engelstalige pagina’s maar nu brengen we weer een overzicht van de 25 grootste en meest interactieve Nederlandse pagina’s. Ajax blijft de grootste en de Toplijst geeft veel voorbeelden ter inspiratie voor je eigen pagina.

Ajax blijft de grootste, Media Markt grootste stijger

Sinds Ajax enkele pagina’s heeft samengevoegd is het onbetwist de grootste pagina van Nederland en dit zal ongetwijfeld nog wel een tijdje zo blijven. Wat opvalt is dat de pagina een vrij lage interactie heeft. Grote concurrent Feyenoord heeft minder fans (ruim 100.000 fans) maar genereert meer dan 10 keer zoveel interactie op hun pagina. Advies aan Ajax om de interactie te vergroten: plaats eens wat minder linkjes naar je eigen site, gebruik meer foto’s (ook van achter de schermen) en doe meer met de historie die de club heeft. En waarom is dit schitterende filmpje bijvoorbeeld niet gedeeld met de fans?

De pagina van de Media Markt NL is de grootste stijger in de toplijst. In de maand juni groeiden zij met ruim 20% naar meer dan 100.000 fans. De pagina wordt vooral gebruikt om aanbiedingen en winacties te communiceren. Ook de pagina’s van Onlineticketshop.nl en Hunkemöller zijn flink gegroeid in juni.

In tegenstelling tot vorige overzichten worden alle Nederlandstalige pagina’s meegenomen in de Top 25. In het verleden werden bijvoorbeeld TV-programma’s en algemene pagina’s niet meegenomen maar omdat de selectie vrij subjectief blijft (wat is wel en niet een merk?) is er vanaf nu voor gekozen om alle pagina’s op te nemen. Internationale pagina’s van Nederlandse bedrijven en personen (o.a. KLM, Heineken en Tiesto) worden niet meegenomen. De lijsten zijn aangeleverd door Yes2web en Pagemonitor.nl. De meetdatum van beide lijsten is 1 juli, de stijging is in vergelijking met een maand eerder en IPM+ wordt berekend over een periode van 30 dagen.

Loesje en de Coen & Sander Show hebben de meeste interactie

Naast een overzicht van de grootste pagina’s is het zeer interessant om te kijken welke pagina’s de meeste interactie genereren. Dit gebeurt aan de hand van de IPM+ metric. Hieronder tref je de IPM+ formule aan. Het verschil tussen IPM en IPM+ is dat bij IPM de shares niet worden meegenomen en bij IPM+ wel. Deze metric geeft dus een nog beter inzicht in de mate van interactie op een pagina.
Formule IPM+

De meest interactieve pagina van Nederland heeft Loesje, gevolgd door De Coen & Sander Show. Loesje deelt al haar grappige en leuke posters via Facebook en dat levert veel likes, reacties en shares op. De Coen en Sander show zond tijdens het EK uit vanuit Charkov en vooral de ‘behind the scenes’ van deze reis foto’s genereerden veel interactie.

Wat hebben een bank en katttenvoer gemeen?

Opmerkelijk is ook de hoge positie van ING Nederland. Financiële instellingen hebben normaal gesproken veel moeite om interactie te genereren maar de oranje bank bewijst dat het wel kan. ING is al maanden in staat om veel interactie te genereren met vragen, foto’s en stellingen. Het belangrijkste is hierbij dat ze niet continu over zichzelf praten maar actuele financiële ontwikkelingen bespreken op de pagina. Tijdens juni bereikte de bank een piek qua interactie met grappige actuele foto’s van de twee oranje mascotteleeuwen. Ook de pagina van nummer 10 Purina ONE voor katten stelt de belevingswereld van de fans (liefde voor katten) centraal in plaats van het eigen product (kattenvoer) en scoort daarmee een hoge IPM+. Een voorbeeld waar veel andere merken van kunnen leren.

Lees het hele verhaal hier: Likeconomics.nl

Tags:

Meer over Erwin van Litsenburg

Erwin is adviseur & trainer op het gebied van Social Media. Hij ondersteunt bedrijven en professionals bij het zakelijke inzetten van o.a. Facebook, Twitter & Linkedin. Daarnaast maakt hij moderne websites met Wordpress die zijn aangesloten op Social Media.

Laat een reactie achter

Laat een reactie achter