De 15 grootste Nederlandse Facebookpagina’s

Op Likeconomics brengen we geregeld een toplijst uit met de grootste Nederlandstalige Facebookpagina’s (zie hier de laatste versie van juli 2012). Vrijwel iedere keer krijgen we vervolgens de vraag en/of opmerking dat de pagina’s van onder andere Heineken en KLM hierin missen. Omdat dit internationale pagina’s betreffen en het overzicht over Nederlandstalige pagina’s gaat worden zij niet opgenomen in de lijst. Om ook inzage te geven in de grootste Facebookpagina’s van Nederlandse makelij brengen we vandaag een nieuwe Top 15. Deze lijst wordt gedomineerd door DJ’s, multinationals en enkele onbekende namen.

Tiësto en Heineken hebben meeste fans

De lijst wordt aangevoerd door Tijs Verwest uit Breda. Tijs, beter bekend als Tiësto heeft de grootste pagina met meer dan 12 miljoen likes. Tiësto wordt gevolgd door Heineken die ruim 7,7 miljoen likes heeft op haar pagina die daarmee het grootste Nederlandse bedrijf is op Facebook. De top 3 wordt gecomplementeerd door een andere DJ: Armin van Buuren met 4,5 miljoen likes. In totaal hebben 8 pagina’s meer dan 1 miljoen likes.

Bekende en onbekende namen

De lijst wordt gedomineerd door bekende (KLM, Shell, G-Star Raw, eBuddy) maar ook minder bekende namen. Zo zullen weinig Nederlanders weten dat Juegos.com Nederlands eigendom is. Juegos.com is onderdeel van Spil Games uit Hilversum, het grootste online spelletjesbedrijf ter wereld, die gezamenlijk wereldwijd 4,5 miljoen fans heeft op al haar pagina’s. Ook het Greenbox Museum of Contemporary Art from Saudi Arabia zal niet bekend voorkomen maar dit kleine museum uit Amsterdam (Korte Leidsedwarsstraat 12) heeft wereldwijd meer dan 900.000 fans. De lijst wordt afgesloten door Online Football Manager (onderdeel van Gamebasics uit Zoetermeer) met 559.000 likes. DJ Sander van Doorn valt net buiten de lijst met 554.000 likes. Pas op plek 17 komt de eerste Nederlandstalige pagina van Ajax met 530.000 likes. Oud-Ajacied Wesley Sneijder staat wel in de lijst en is daarmee de enige voetballer die het overzicht haalt. Blijkbaar hebben Wesley en zijn management het te druk met andere zaken want de pagina (die pas sinds april 2012 bestaat) wordt totaal niet onderhouden en mist zelfs een omslagfoto. De pagina van Robin van Persie met 3,5 miljoen likes is niet meegenomen omdat dit een tribute page betreft en geen officiële. Nederlandse voetballers zijn over het algemeen actiever op Twitter dan op Facebook want Nederlandse voorbeelden van goede pagina’s van spelers zijn schaars.

Interactie is niet meegenomen

In de lijst is enkel gekeken naar het aantal likes en niet naar de mate van interactie. Hierover kan vrij weinig worden gezegd omdat veel internationale pagina’s gebruik maken van locatie en taal gesegmenteerde updates waardoor het precieze aantal likes, reacties en shares op berichten vrijwel niet te achterhalen is voor buitenstaanders. Ondanks dat de lijst met zorg is samengesteld kan het heel goed voorkomen dat er pagina’s missen in het overzicht. Mocht dit het geval zijn: Geef het dan s.v.p. aan in de comments zodat de lijst kan worden aangevuld.

Lees het hele verhaal hier: Likeconomics.nl

Tags:

Meer over Erwin van Litsenburg

Erwin is adviseur & trainer op het gebied van Social Media. Hij ondersteunt bedrijven en professionals bij het zakelijke inzetten van o.a. Facebook, Twitter & Linkedin. Daarnaast maakt hij moderne websites met Wordpress die zijn aangesloten op Social Media.

Laat een reactie achter

Laat een reactie achter