Adverteren op Facebook: een compleet overzicht

Veel marketeers hebben vragen over adverteren op Facebook. Wat zijn de verschillende mogelijkheden en kosten? Wanneer kun je advertenties het beste inzetten? Wat leveren ze op en wat zijn handige tips als je wilt beginnen? Zomaar enkele vragen die ik geregeld krijg over adverteren op Facebook. Om deze allemaal goed te beantwoorden vind je hier een uitgebreid overzicht van alle verschillende type advertenties, de afmetingen, de kosten, targetingopties en tips.

Inhoud van dit lange artikel

Zoals de titel al zegt wil ik in dit artikel een compleet overzicht geven. Daarom is het een (zeer) lang artikel geworden. In dit artikel worden de volgende vragen beantwoordt:

– Hoe begin je met adverteren op Facebook?
– Welk type Facebook advertenties zijn er?
– Wat kost adverteren op Facebook?
– Wat zijn alle targetingopties bij adverteren op Facebook?
– Ter afsluiting: handige artikelen over adverteren op Facebook.

Hoe begin je met adverteren op Facebook?

Facebook advertenties zijn eenvoudig op te zetten. Iedereen die een account op Facebook en een creditcard heeft, kan binnen een korte tijd zijn eerste advertentiecampagne starten. Op deze pagina kun je meteen beginnen met het aanmaken van de advertenties en word je door een stappenproces geleid. Voordat je begint met adverteren op Facebook is het aan te raden een aantal belangrijke stappen te doorlopen.

Wat is je doel?

Allereerst begin je met het vaststellen van de doelen die je wilt bereiken met het adverteren op Facebook. Uit een onderzoek van Social Fresh in 2012 blijken dit de meest populaire doelen:

– Het vergroten van naamsbekendheid: Bereik een grote doelgroep met gerichte advertentiecampagnes om je naam of een bepaalde boodschap te verspreiden.
– Het vergroten van je fanbase: Moedig gebruikers aan om fan te worden van je pagina. Advertenties zijn één van de belangrijkste bronnen om nieuwe fans te genereren.
– Het genereren van sales en leads: Bied speciale aanbiedingen en kortingen aan om meer verkopen of leads te genereren.
– Betrokkenheid onder huidige fans vergroten: Facebook advertenties zijn ook uitermate geschikt om bepaalde content extra onder de aandacht te brengen bij je huidige fans, om zo de interactie tussen jouw pagina en de fans te vergroten.

De meeste adverteerders willen een van deze vier doelen bereiken. Afhankelijk van het doel dat je kiest kan je verschillende mogelijkheden inzetten.

Wat is je doelgroep?

Na het vaststellen van je doel is het van belang om je doelgroep nauwkeurig in kaart te brengen. En dat gaat verder dan alleen het opsommen van demografische data (bijvoorbeeld “vrouwen van 25-40 jaar”) Om je doelgroep inzichtelijk te maken kun je de volgende vragen stellen:

– Bestaat mijn doelgroep uit mannen, vrouwen of beide?
– Hou oud is mijn doelgroep?
– Waar woont mijn doelgroep?
– Waar werkt mijn doelgroep en wat is hun functietitel?
– Welke opleiding heeft mijn doelgroep genoten?
– Wat zijn de hobby’s van mijn doelgroep?
– Van welke pagina’s is mijn doelgroep fan en welke Facebook apps gebruiken ze?
– Van welke tv-programma’s, films boeken en muziek houdt mijn doelgroep?
– Welke taal (talen) spreekt mijn doelgroep?

Gebruikers maken veel van deze informatie bekend binnen Facebook en jij als adverteerder kan deze informatie vrijwel allemaal gebruiken om advertenties zo gericht mogelijk te vertonen. Hoe beter je de bovenstaande vragen kunt beantwoorden, hoe beter je de advertenties specifiek kunt afstemmen op de verschillende doelgroepen. Dit zal leiden tot relevantere advertenties, wat resulteert in meer kliks op de advertenties en lagere kosten per klik. Het is dus van groot belang om een goed beeld te krijgen van de doelgroep voor je start met adverteren. Vooral de laatste vragen (hobby’s, pagina’s, apps) worden vaak niet in kaart gebracht, terwijl dit veel waardevolle informatie oplevert, die je kan gebruiken om de targeting zo specifiek mogelijk te maken.

Download de Facebook Power Editor

Als je serieus wilt beginnen met adverteren op Facebook raad ik je aan om gebruik te maken van de Facebook Power Editor. Dit is een gratis Google Chrome extensie (dus alleen te gebruiken in de browser Google Chrome) en kan hier worden gedownload.

Met de Power Editor is het mogelijk om:
– Gemakkelijke grote hoeveelheden advertenties te creëren
– Vanuit de power editor de belangrijkste statistieken te monitoren
– Op grote schaal wijzigingen door te voeren in de advertentiecampagnes
– Enkele targetingopties te gebruiken die niet mogelijk zijn in de webversie

Het gebruik van Power Editor boven de webversie levert een flinke tijdsbesparing en geeft beter inzicht in de resultaten van de campagnes. Indien je van plan bent om zeer grootschalig te gaan adverteren is het aan te raden om gebruik te maken van een geavanceerde en betaalde API tool i.c.m. de ondersteuning van een bureau. Hier vind je een overzicht van alle Facebook Preferred Marketing Developers.

De verschillende soorten Facebook advertenties

Als je een goed beeld hebt van je doel en doelgroep en de Power Editor hebt geïnstalleerd is het tijd om te beginnen met de volgende stap: het aanmaken van advertenties. Er zijn vier verschillende soorten advertenties. Deze zullen alle vier apart worden toegelicht.

De vier soorten advertenties:
1. ‘Reguliere’ Facebook Advertenties
2. Gesponsorde verslagen (sponsored stories)
3. Page Post Ads
4. Promoted Posts

Facebook is continu aan nieuwe mogelijkheden en varianten aan het testen: Zo zijn er voor (premium) adverteerders exclusievere mogelijkheden zoals adverteren op het uitlogscherm (kosten $700.000 per dag) en zijn ze gesponsorde zoekresultaten aan het testen. Aangezien deze (nog) niet beschikbaar zijn voor alle adverteerders worden deze in dit artikel niet behandeld.

Facebook advertenties

Wat zijn Facebook advertenties?

De ‘normale’ Facebook advertentie is de oudste en wellicht meest bekende variant. Een Facebook advertentie bestaat uit de volgende elementen:

– Een afbeelding (100*72 pixels),
– Een titel (max. 25 karakters)
– Een tekst (max. 90 karakters).
– Indien een vriend de pagina leuk vindt een sociale context (Vriend X vindt dit leuk)
– Indien het wordt ingezet om een externe website te promoten de domeinnaam

Let op: Wanneer je een pagina op Facebook promoot is de titel altijd gelijk aan de paginanaam.

Waar verschijnen Facebook advertenties?

Advertenties verschijnen aan de rechterkant op vrijwel alle pagina’s op de desktop versie van Facebook. Dus op profielen, op fanpagina’s, bij applicaties en bij foto’s. Ze verschijnen niet in het nieuwsoverzicht van gebruikers en ook niet op de mobiele versie van Facebook. Met advertenties kun je verschillende ‘bestemmingen’ promoten, zoals een Facebookpagina (enkel waar je beheerder van bent), een evenement, een applicatie of een externe website.

Hoe maak je Facebook advertenties?

Kies in de Power Editor of je een externe URL of een bestemming binnen Facebook wilt promoten.

Indien je voor een externe URL gaat raad ik je aan om de URL te voorzien van de juiste tags zodat je Google Analytics duidelijk kan achterhalen wat dit verkeer doet op jouw site. Taggen van URL’s kan hier.

Indien je voor een pagina binnen Facebook kiest (Story type: Fan), vergeet dan vooral niet om de juiste destination tab te kiezen. Deze staat standaard op de timeline, maar het is veel effectiever om deze op een aparte tab te laten landen. Bij dit type advertentie is de titel van je ad altijd de naam van de pagina.

Wanneer kan je Facebook advertenties het beste gebruiken?

De inzet van Facebook advertenties is aan te raden wanneer je weinig tot geen fans hebt en je een fanbase wilt opbouwen. Ook als je een externe website wilt promoten zijn advertenties een goede manier om deze onder de aandacht te brengen. Bedenk wel dat de CTR (Click Through Rate oftewel doorklikpercentage) voor ads met externe bestemmingen vaak lager ligt waardoor de CPC (Cost per Click oftewel kosten per klik) hoger uitvalt dan voor advertenties die binnen Facebook blijven. Omdat de Facebook ads niet worden vertoond op de mobiele versie van Facebook kun je een groot deel van de gebruikers niet bereiken met deze advertenties.

Gesponsorde verslagen (Sponsored Stories)

Wat zijn gesponsorde verslagen?

Met sponsored stories worden acties (verslagen of stories) van een Facebook gebruiker omgezet in een betaald verslag (sponsored stories). Dit gesponsord verslag wordt vertoond aan de vrienden van de gebruiker. Oftewel: als adverteerder pak je een bestaand verslag (bijvoorbeeld iemand die jouw pagina ‘leuk vind’) en betaal je voor extra zichtbaarheid.

Gesponsorde verslagen kunnen worden gegenereerd vanuit de volgende acties:
– Een gebruiker vindt een pagina leuk;
– Een gebruiker vindt een update van een pagina leuk;
– Een gebruiker reageert op een update van een pagina;
– Een gebruiker gebruikt een applicatie of game;
– Een gebruiker checkt in op de locatie van een pagina;
– Een gebruiker vult een poll in;
– Een gebruiker geeft aan dat hij of zij jouw evenement bezoekt.

Hieronder een overzicht van de verschillende types gesponsorde verslagen.

Waar verschijnen gesponsorde verslagen?

Gesponsorde verslagen worden net als Facebook advertenties aan de rechterkant van pagina’s vertoond. Daarnaast kunnen ze ook in het (mobiele) nieuwsoverzicht vertoond worden. Een positie waar de reguliere Facebook advertenties niet verschijnen. Gesponsorde verslagen laten altijd de profielfoto (32 x 32 pixels) en de naam van de vriend(en) zien die de actie heeft uitgevoerd. Hiermee bevatten gesponsorde verslagen altijd een sociale context en worden ze ook wel betaalde mond-tot-mond reclame genoemd. Gesponsorde verslagen kunnen dus alleen maar aan vrienden van bestaande fans worden vertoond.

Hoe maak je gesponsorde verslagen?

In de Power Editor kies je bij bestemming voor gesponsorde verslagen. Vervolgens kan je kiezen uit verschillende soorten gesponsorde verslagen.

Standaard kan iedere pagina een ‘verslag van pagina-vind-ik-leuk’ of ‘verslag van vind-ik-leuk van paginabericht’ kiezen en aanmaken. Alleen wanneer een adres gekoppeld is aan de pagina kan er ook gekozen worden voor een ‘check-in verslag’. Alleen beheerders van apps kunnen kiezen voor de ‘app sponsored stories’. Voor ‘domain sponsored stories’ dien je Facebook Insights for Domains te hebben geïnstalleerd op de website en dien je het domein i.p.v. de fanpagina als bestemming te kiezen.

Wanneer kan je gesponsorde verslagen het beste gebruiken?

Je kan gesponsorde verslagen het beste inzetten als je al een (actieve) fanbase hebt en deze onder de aandacht wilt brengen van de vrienden van je fans. Ook voor bedrijven die een fysieke locatie hebben waar ingecheckt kan worden of die een app hebben, zijn gesponsorde verslagen uitermate geschikt. Gesponsorde verslagen behalen over het algemeen betere resultaten (hogere CTR, lagere CPC) dan de reguliere advertenties en worden ook op de mobiele versie vertoond. Daarnaast hebben ze als groot voordeel t.o.v. de advertenties dat je geen aparte titels, afbeeldingen en teksten hoeft te verzamelen, maar bestaande acties kan gebruiken. Hierdoor is de inzet minder arbeidsintensief.

Maak wel gebruik van de targetingopties om enkel de relevante vrienden van fans te bereiken. Daarnaast zetten sommige bedrijven hetzelfde gesponsord verslag te lang onder de aandacht van dezelfde fans. Hou daarom een frequency cap of tijdslimiet aan om te voorkomen dat jouw gesponsorde verslag irritatie oplevert bij de vrienden van je fans. Want dat gebeurt, geloof me.

Page Post Ads

Wat zijn Page Post Ads?

Met Page Post Ads kun je een bericht van je Facebookpagina promoten. Het kan hier gaan om alle berichten die je recent hebt geplaatst op je pagina (tekst, video, foto, link, een poll of een evenement). Je kan zelf kiezen welk paginabericht je wilt promoten of je kan er voor kiezen om je meest recente bericht te promoten. Page Post Ads kun je richten op zowel je bestaande fans als niet-fans.

De elementen van Page Post Ads

– Tekst: Bij foto, video en linkupdates zijn alleen de eerste 90 karakters van de tekst zichtbaar. Hou je update dus kort en krachtig, zodat de gehele tekst zichtbaar is. Bij tekstupdates zijn de eerste 150 karakters zichtbaar.
– Foto’s: 118 * 90 pixels.
– Links: Afbeeldingen 50 * 50 pixels.
– Polls: Maximaal drie antwoordopties
– Evenement: afbeeldingen 50 * 50 pixels

Waar verschijnen Page Post Ads?

Page Post Ads worden net als advertenties en gesponsorde verslagen aan de rechterkant van pagina’s vertoond. Daarnaast kunnen ze ook in het (mobiele) nieuwsoverzicht van fans en van vrienden van fans vertoond worden. Een positie waar de reguliere Facebook advertenties niet verschijnen.

Hoe maak je Page Post Ads?

In de Power Editor kies je voor Facebook Ads en bij Story Type: ‘Advertentie via paginabericht’. Hier kan je voor het meest recente bericht kiezen of via een Page Post ID een ander bericht kiezen.

Hoe vind je de Page Post ID van een bericht? Ga naar de Facebook statistieken van de pagina, klik op de update die je wilt promoten, klik op ‘bericht bekijken’. Vervolgens is de tweede lange cijferreeks (achter /posts/) de Page Post ID.

Promoted Posts

Wat zijn promoted posts?

Met promoted posts kun je berichten van je pagina promoten onder fans die de update nog niet organisch gezien hebben. Je koopt dus extra bereik voor je berichten. Dit doe je niet in de advertentieinterface of via de Power Editor, maar rechtstreeks via de pagina. Promoted posts zijn alleen beschikbaar voor pagina’s met meer dan 400 fans en de berichten die je wilt promoten mogen niet ouder dan drie dagen zijn. Eigenlijk zijn Promoted Posts niks anders dan Page Post Ads, maar heeft Facebook de creatie en mogelijkheden vereenvoudigd.

Hoe maak je Promoted Posts?

Indien de pagina meer dan 400 fans heeft verschijnt automatisch de knop ‘promoten’ onder ieder paginabericht. Vervolgens krijg je te zien voor welk bedrag je extra bereik kan kopen en of je de promotie wilt richten op alleen fans of ook vrienden van fans. Het bedrag en geschat bereik is afhankelijk van de grootte van de fanbase. Het minimumbedrag varieert van 5 euro voor een extra bereik van enkele honderden gebruikers, tot honderden euro’s voor een geschat bereik van honderdduizenden fans. Na het selecteren van het bedrag en bereik en het invullen van de betalingsgegevens gaat de promotie live.

Na het starten van de promotie heb je normaal gesproken geen mogelijkheden om de promotie bij te sturen of te optimaliseren. Via de Power Editor kan dat echter wel (lees hier hoe je dat doet). Je krijgt tussentijds en na afloop een overzicht van de resultaten. Let op: het vooraf geschatte bereik is slechts een indicatie en geen garantie. Het daadwerkelijke bereik kan zowel positief als negatief sterk verschillen. Dit is vooral afhankelijk van de viraliteit van het gepromote bericht (hoe vaak wordt er op gereageerd, geliked en gedeeld door de fans).

Waar verschijnen Promoted Posts?

Promoted posts verschijnen alleen maar in het nieuwsoverzicht (zowel desktop als mobiel) van fans en vrienden van fans die het bericht nog niet organisch hebben gezien. In tegenstelling tot wat veel mensen denken zien lang niet al jouw fans jouw update, maar slechts een gedeelte. Dat komt door de Facebook EdgeRank formule. Vaak wordt gezegd dat slechts 16% van de fans een bericht ziet maar dit percentage is een gemiddelde en voor kleinere pagina’s ligt dit normaal gesproken veel hoger. Het bereik is grotendeels afhankelijk van de kwaliteit van de content en fans en de grootte van de pagina. Ter indicatie: De pagina van Likeconomics heeft ruim 1.100 fans en de updates bereiken gemiddeld tussen 700 en 1.000 gebruikers.

Wanneer kan je Promoted Posts het beste gebruiken?

Je kan promoted posts het beste inzetten als je jouw belangrijkste berichten extra onder de aandacht wilt brengen van je fans. Zorg ook hier weer voor kwaliteit en promoot alleen kwaliteitsberichten. Een pusherige salesboodschap zal niet snel worden gedeeld door de fans waardoor het bereik laag zal zijn. Het voordeel van Promoted Posts is het gemak waarmee je ze aanmaakt. Daar staat tegenover dat je geen mogelijkheid hebt om de post specifiek te targeten of verder te optimaliseren.

Wanneer kun je de verschillende advertenties het beste inzetten?

De reguliere Facebook advertenties kan je het beste inzetten als je gericht een externe website of een Facebookpagina wilt promoten. Tevens zijn ze zeer geschikt voor het snel opbouwen van een fanbase. Het grootste nadeel is dat ze niet op de mobiele versie verschijnen, waardoor je een groot gedeelte van de gebruikers niet bereikt. Daarnaast is het actief managen van deze advertenties vrij arbeidsintensief.

Gesponsorde verslagen hebben een aantal grote voordelen ten opzichte van advertenties. Ten eerste is het veel minder arbeidsintensief om ze aan te maken. Je hoeft er geen aparte afbeeldingen, titels en tekst voor te produceren. Daarnaast blijkt uit een studie van TBG Digital dat gesponsorde verslagen ook effectiever (53% hogere CTR) en goedkoper zijn (20% lagere CPC) dan de standaard advertenties. Voor gesponsorde verslagen heb je echter al wel een actieve fanbase nodig, om zo acties om te kunnen zetten in verslagen. Dat is voor advertenties niet nodig. Advertenties zijn dan ook het meest geschikt om de fanbase op Facebook op te bouwen of om externe websites te promoten.

Page Post Ads en Promoted Posts kunnen het beste worden ingezet om bepaalde paginaberichten (extra) onder de aandacht te brengen van huidige fans en de vrienden van je fans. Om zo de interactie tussen pagina en fan te vergroten. Hiervoor is goede content van cruciaal belang om succesvol te zijn. Page Post Ads kunnen ook worden ingezet om specifieke updates onder de aandacht te brengen van een relevant publiek (zowel fans als niet-fans). Promoted posts kunnen alleen maar op fans getarget worden en zijn heel gemakkelijk aan te maken. Het hangt van de viraliteit van het bericht af hoeveel bereik je daadwerkelijk krijgt voor het bedrag dat je investeert.

Uiteindelijk hangt het af van de doelstellingen, doelgroep en specifieke situatie welke variant(en) op welk moment het beste kan inzetten, maar over het algemeen genereren gesponsorde verslagen, Page Post Ads en Promoted Posts betere resultaten dan de reguliere Facebook advertenties.

Hoeveel kost adverteren op Facebook?

De Facebook advertenties, gesponsorde verslagen en page post ads kan je afrekenen op drie manieren:
– CPC (cost per click / kosten per klik)
– CPM (cost per mille oftewel per duizend vertoningen)
– Geoptimaliseerde CPM (hierbij vertoont Facebook de advertentie weer aan personen waarvan de kans het grootst is dat ze op de advertentie klikken)

Welke methode je kiest is mede afhankelijk van je doel. Uit persoonlijke ervaring raad ik afrekenen op basis van CPC aan omdat dit voor mij de beste resultaten genereert maar daar verschillen de meningen over. TBG Digital heeft onderzocht wat de gemiddelde CPC in vijf belangrijke markten (VS, UK, FR, DE & Canada) is en hieruit blijkt dat de VS en Canada de duurste markten zijn om te adverteren met een gemiddelde CPC van boven de dollar. In Duitsland en Frankrijk (beter vergelijkbaar met de Nederlandse markt) ligt de CPC op $0.56 respectievelijk $0.41.

StormMC heeft onderzocht wat de CPC van Facebook advertenties in Nederland is en komt uit op een gemiddelde van 50 eurocent. Dit is uiteraard een gemiddelde die ook nog eens flink fluctueert maar grofweg kun je uitgaan van CPC tussen de 30 en 80 cent. De exacte kosten zijn voornamelijk afhankelijk van de concurrentie en de gemiddelde CTR die je weet te realiseren.

Promoted Posts reken je in tegenstelling tot de andere vormen niet af op CPC of CPM. Afhankelijk van de grootte van de fanbase dien je een vast bedrag per promotie te betalen.

Wat is de gemiddelde CTR van Facebook advertenties?

Facebook kent een veilingmodel om te bepalen welke advertenties vertoond worden. De berekening om te bepalen of je advertentie vertoont wordt is: Maximale bod * kwaliteitsscore. De kwaliteitsscore bestaat vrijwel geheel uit de CTR. Hoe hoger de CTR, hoe lager de kosten per klik (CPC). Indien je een lagere CPC wilt zul je dus moeten focussen op een hoge CTR. Er bestaat een groot verschil in CTR tussen de verschillende type advertenties en het maakt ook uit of de advertenties in of buiten het nieuwsoverzicht worden vertoond. Tevens heeft management van advertenties een heel groot effect op de CTR. Van meerdere bronnen heb ik gepubliceerde gemiddelde CTR’s op een rij gezet.

– De gemiddelde CTR van de reguliere Facebook ads (dit is desktop only) ligt op 0,04% – 0,05%
– De gemiddelde CTR van gesponsorde verslagen ligt tussen de 0,075% en 0,2%
– De gemiddelde CTR in de desktop nieuwsoverzicht ligt op 0,6%
– De gemiddelde CTR in het mobiele nieuwsoverzicht ligt veel hoger op ruim 1,1%
– De gemiddelde CTR van promoted posts ligt rond de 5%- 6%

De bronnen die ik heb geraadpleegd zijn: Webtrends, TBG Digital, Social Embassy (via Marketingfacts-artikel), StormMC (via Marketingfacts-artikel), PauwR, Yes2web, Kenshoo en Bonfire Social Media. Mochten er andere partijen zijn die ook hun cijfers willen delen, laat dit dan achter in de comments en ik zal het meenemen in een update.

Let op: dit zijn slechts gemiddeldes en het hangt van vele factoren (o.a. targeting, concurrentie en management) af wat de daadwerkelijke CTR van advertenties zal zijn. Verschijnen in het nieuwsoverzicht heeft een hele grote impact op de CTR. Dit is dus in het voordeel van gesponsorde verslagen, page post ads en promoted posts boven de reguliere ads.

Targetingopties van Facebook advertenties

Een van de grootste voordelen van Facebook advertenties zijn de ongekende targetingmogelijkheden. Vrijwel alles wat gebruikers opgeven op het sociale netwerk kunnen adverteerders gebruiken om hun advertenties af te stemmen. De targetingmogelijkheden op een rij:

– Locatie
– Leeftijd
– Geslacht
– Precieze interesses
– Brede categorieën
– Connecties
– Geïnteresseerd in (sexuele voorkeur)
– Burgerlijke staat
– Talen
– Opleiding
– Werkgevers
– Mensen die jarig zijn (alleen beschikbaar in Power Editor)
– Placements (alleen beschikbaar in Power Editor)

Hieronder worden de targetingopties afzonderlijk kort toegelicht.

Locatie

Hiermee kan je advertenties afstemmen op land en woonplaatsniveau (inclusief omringende plaatsen).

Tip: indien je je wilt richten op gebruikers uit Den Haag, vergeet dan niet om The Hague en ‘s-Gravenhage naast Den Haag mee te nemen als woonplaats. Dit hebben veel Haagse gebruikers ingevuld als woonplaats.

Leeftijd

Selecteer hierbij de minimum- en maximumleeftijd van je doelgroep. Indien je het vinkje bij ‘leeftijd moet exact overeenkomen’ vergeet aan te kruisen wordt de advertentie ook vertoond aan personen die net buiten de aangegeven leeftijd vallen. Bedenk dus of je dit wilt.

Geslacht

Spreekt voor zich, hierbij kan je aangeven of je de ads wilt richten op mannen, vrouwen of beide.

Precieze interesses

Dit is een hele krachtige targetingoptie. Met deze optie kan je jouw advertentie heel specifiek afstemmen op interesses die gebruikers hebben aangegeven op hun profiel. De precieze interesses worden bepaald uit de interesses, activiteiten, opleidingen, functies, pagina’s die men leuk vindt of groepen waar men lid van is. Zo is het dus mogelijk om je advertenties specifiek te richten op bijvoorbeeld ‘account managers’, mensen die ‘voetbal’ hebben opgegeven als interesse of mensen die fan zijn van een bepaalde pagina (let op: pagina moet voldoende omvang hebben, maar niet alle pagina’s staan in de database) of een bepaalde app gebruiken. Zo is deze optie bijvoorbeeld te gebruiken om je alleen te richten op Android, iPhone, BlackBerry of Windows Phone bezitters. Kies hiervoor de precieze interesse ‘Facebook for…’ (zie afbeelding).

Je kan ook kiezen voor precieze interesses die gemarkeerd zijn met een #. Indien je dit selecteert wordt de advertentie ook vertoond aan Facebook gebruikers die een interesse hebben die nauw verband houdt met de term die je selecteert. Indien je interesses met een # selecteert, geeft Facebook zelf ook nog verwante voorkeuren en interesses aan die ook interessant kunnen zijn om te selecteren.

Tip: Gebruik fanpagina’s als targetingoptie

Met ‘precieze interesses’ kun je ook fans van specifieke pagina’s targeten. Dit is een vaak vergeten targetingoptie, terwijl deze heel effectief kan zijn. Stel: je wilt jouw pagina onder de aandacht brengen bij online marketeers. Dan kan je kiezen voor de interesse ‘online marketing’. Zo’n 600 Nederlandse gebruikers hebben dit ingevuld. Daar schiet je niet veel mee op. Maar als je je richt op de fans van populaire Nederlandse online marketingblogs zoals Frankwatching en Dutchcowboys, dan kom je al aan een doelgroep van ruim 18.000 mensen. Mede hierom is het van belang om een goed beeld te hebben van je doelgroep en van welke pagina’s zij fan zijn. Zodat je deze kan gebruiken als targetingoptie. Isobar NL heeft onderzocht dat wanneer er gebruik gemaakt wordt van precieze interesses de CTR van de advertenties verdubbelt (!).

Brede categorieën

Naast de ‘specifieke targetingmogelijkheden’ bij ‘precieze interesses’ biedt Facebook ook de mogelijkheid om te adverteren op ‘bredere doelgroepen’. Deze doelgroepen stelt Facebook samen uit personen die gemeenschappelijke interesses en eigenschappen delen. Deze categorieën worden opgehaald uit de gegevens die personen in hun profielen hebben opgenomen. Op deze manier kun je eenvoudig een brede doelgroep bereiken. Zo zijn er groepen voor gebruikers die van koken, golf of auto’s houden, maar ook voor gebruikers die binnen een half jaar gaan trouwen, over minder dan een week jarig zijn of onlangs verhuisd zijn. Hiermee bieden ‘brede categorieën’ mogelijkheden om makkelijk bepaalde gebruikersgroepen te bereiken. Bekijk alle categorieën en bepaal of er relevante tussen zitten voor jouw advertenties. Besef dat de brede categorieën zijn gekopieerd uit het Engels en niet specifiek zijn aangepast aan de Nederlandse situatie. Vandaar dat er bijvoorbeeld wel een American Footbal en ijshockey categorie bestaat, maar geen aparte categorie voor bijvoorbeeld wielrenliefhebbers. Ook vind je hier Facebook mobile categorieën voor specifieke besturingssystemen en fabrikanten (o.a. iPhone, iPad, Android maar ook actieve feature phone gebruikers).

Geïnteresseerd in

Hierbij kan je je richten op gebruikers die hebben aangegeven geïnteresseerd te zijn in mannen of vrouwen. Deze optie is alleen interessant als je advertenties specifiek wilt afstemmen op een bepaalde seksuele voorkeur. Anders kun je dit het beste leeg laten. Uit onderzoek van Yes2web blijkt dat 27 procent van de Nederlanderse gebruikers dit heeft ingevuld.

Burgerlijke staat

Spreek voor zich: hiermee kan je je richten op vrijgezellen, mensen met een relatie, getrouwden of verloofden. Dit kan interessant zijn voor sommige adverteerders. Ook via de brede categorieën kan je pasgehuwden of verloofden bereiken (onder gezinssituatie).

Talen

Interessant als je je wilt richten op bepaalde etnische groepen die bepaalde taal spreken.

Opleiding

Hier kan je kiezen voor gebruikers die op een middelbare school zitten (niet te specificeren op schoolniveau), hoger onderwijs (te specificeren op hogeschool, universiteit, studiegebied en afstudeerjaar) of afgestudeerden (te specificeren op hogeschool, universiteit, studiegebied maar gek genoeg niet op afstudeerjaar). Deze optie is vooral geschikt voor adverteerders die zich specifiek willen richten op middelbare scholieren (maar dat kan ook grotendeels al via leeftijd) of bepaalde groepen studenten.

Connecties

Hierbij kan je aangeven of een gebruiker wel (een fan) of geen (een niet-fan) connectie met jouw pagina heeft. Tevens kan je hier aangeven of je de advertentie wilt richten op vrienden van connecties. Dit zijn dus de vrienden van je fans. Dit is een krachtige targetingoptie. Hiermee voorzie je de advertenties van een sociale context. Iets wat de effectiviteit van de advertenties positief beïnvloedt.

Werkgevers

Als je je wilt richten op medewerkers van specifieke bedrijven en organisaties is dit een hele handige functie. Lang niet alle organisaties en bedrijven staan in dit overzicht (Voorbeeld: ABN Amro wel, maar Rabobank niet), dus niet voor alle adverteerders is deze optie interessant.
Dan zijn er ook nog opties die alleen mogelijk zijn in de Power Editor en niet in de webversie.

Mensen die jarig zijn

Deze optie staat onder advanced demographics. Hiermee kun je mensen bereiken die jarig zijn, bijvoorbeeld om ze te feliciteren.

Placements

Via de Power Editor kan je bij ‘sponsored stories’ en’ page post ads’ aangeven of je overal, alleen op de desktop of alleen in de desktop of mobiele nieuwsoverzicht wilt verschijnen. Facebook advertenties verschijnen niet in het nieuwsoverzicht of op de mobiele versie, maar alleen op de desktop. Daarom kan je die optie bij Facebook advertenties niet selecteren.

Tip: Wil je app downloads stimuleren? Maak een Page Post Ad specifiek voor iPhone, iPad en Android gebruikers, met een link naar de iTunes of Google Play store en richt deze alleen op de mobiele newsfeed. Hierdoor kunnen gebruikers met enkele klikken de app downloaden op hun smartphone.

Targeting is essentieel voor succes

Een goede targeting is essentieel voor het succes van een advertentiecampagne op Facebook. Hoe beter je inzage hebt in je doelgroep, hoe beter je de advertenties kan afstemmen. Begin dus eerst met het vaststellen van je doel en doelgroep voor je begint met adverteren op Facebook. En zo is de cirkel rond.

Handige artikelen over Facebook advertising

Tot slot vind je hier nog enkele zeer goede en handige artikelen die bomvol handige tips en data zitten over de verschillende vormen van Facebook advertising.

Global Facebook Advertising Report Q2 2012
Facebook Ads Roundup
Facebook Page Post Ads Best Practices
Page Post Ad Best Practices Guide (officiële Facebook gids)
12 Tips When Using Facebook Promoted Posts
4 Things to Know About Facebook’s Promoted Posts
105 Facebook Advertising Case Studies
The 2012 Facebook Advertising Report
10 Examples of Facebook Ads That Actually Works (And Why)
Facebook Advertising: 6 Ways to Split Test Like a Pro [Infographic]
Promoted Posts op Facebook: meer bereik én engagement
Effectief adverteren met Sponsored Stories
8 tips voor adverteren op Facebook

Delen wordt gewaardeerd

Dit is een zeer lang en uitgebreid artikel (veruit het langste artikel dat hier op Likeconomics is verschenen) en ik heb er redelijk wat tijd in gestopt. Ik had er voor kunnen kiezen om het op te splitsen in meerdere artikelen, kunnen uitbrengen als whitepaper of er misschien zelfs geld voor te vragen maar dat heb ik niet gedaan omdat ik (vrijwel) alle relevante vragen in een keer wil beantwoorden. Bovendien kan deze al deze informatie onder 1 URL gemakkelijk gedeeld worden. Vond je deze informatie handig en nuttig? Gebruik het dan vooral, deel het met je netwerk en laat me weten wat je er van vindt, dat waardeer ik echt.

Wil je op de hoogte blijven van het laatste Facebook marketing nieuws? Word dan fan van Likeconomics op Facebook, volg ons op Twitter of via RSS en schrijf je in voor de nieuwsbrief.

Lees het hele verhaal hier: Likeconomics.nl

Tags:

Meer over Erwin van Litsenburg

Erwin is adviseur & trainer op het gebied van Social Media. Hij ondersteunt bedrijven en professionals bij het zakelijke inzetten van o.a. Facebook, Twitter & Linkedin. Daarnaast maakt hij moderne websites met Wordpress die zijn aangesloten op Social Media.

Laat een reactie achter

Laat een reactie achter