7 Tips voor werkzoekende om je Linkedin profiel te verbeteren

linkedinEr zijn veel mensen zonder baan, die weer al te graag willen solliciteren. Tegenwoordig is een C.V. alleen niet meer voldoende. Werkgevers kijken steeds meer op Linkedin om uit het profiel van hun potentiële werknemer een gevoel te halen of zij een goede match zijn voor hun bedrijf. Zorg dus altijd dat je profiel er goed en kundig uitziet en een reflectie is van jou.

 

Om te zorgen dat jouw profiel er goed uitziet, geef ik je graag een paar tips die je makkelijk kunt toepassen. Dit zal ervoor zorgen dat je goed overkomt bij de bezoekers van jouw Linkedin profiel!

1.     Zorg voor een goede profielfoto

‘Pictures speak louder then words’ en zo is het maar net! Zorg dat je een profielfoto gebruikt die jou als persoon goed weergeeft. Daarnaast moet de foto ook zakelijk genoeg zijn voor de functie die jij graag wilt bekleden. Vakantiefoto’s kunnen erg leuk zijn, maar erg professioneel is het niet. Gebruik deze dan ook liever niet als Linkedin profielfoto.

2.     Maak je URL persoonlijk

Veel mensen weten niet dat je de URL van jouw profiel persoonlijk kunt maken. Dit staat niet alleen leuk, het is ook erg handig wanneer je dit wilt gebruiken als link in jouw C.V. of in jouw email handtekening. Tevens word je beter gevonden op jouw naam.

Hoe doe je dit? Simpel: Ga naar je profiel en kies voor ‘bewerken’. Onder jouw profielfoto zie je de URL van jouw profiel op Linkedin en kies weer voor ‘ bewerken’  achter deze URL. Je komt vervolgens op je openbare profielpagina. Rechts in de kolom onderaan staat de URL van jouw huidige openbare profiel. Kies weer voor ‘ bewerken’ en pas je URL naar wens aan. Tip: kies voor een korte bondige naam. Het beste is gewoon jouw naam gebruiken, bijvoorbeeld: nl.linkedin.com/in/annemiekewehberg

3.     Zorg voor een sterke kopregel, deze leest men als eerste!

Wanneer men zoekt op kandidaten of op naam, dan ziet men eerst een foto met de kopregel. Zorg dan ook dat in die kopregel goed staat omschreven wat je doet en wat je waarde kan zijn voor een bedrijf. Je hebt 120 tekens om jezelf hier in de markt te zetten.

4.     Zorg voor een goede samenvatting

Velen slaan de samenvatting over. Dat is jammer, want dit stuk is juist van grote waarde op jouw profiel. Dit is de ruimte waar je uitgebreid kunt vertellen wat je ambities zijn, wat voor een persoon je bent en wat je wilt bereiken. Eigenlijk is dit de ondersteuning aan je beknopte kopregel. Tevens is dit een goede manier om contactgegevens vrij te geven aan mensen die niet in jouw netwerk zitten, maar wel contact met je willen opnemen.

 5.     Behandel je Linkedin profiel als je C.V.

Eenmaal een Linkedin profiel gemaakt betekent ook onderhouden. Verandert je C.V.? Zorg dat je je Linkedin profiel ook aanpast!  Wanneer je meerdere banen hebt bekleed, is het vaak wenselijk dat mensen die jou niet kennen een duidelijk beeld kunnen krijgen van wat deze functie inhield. Functienamen als ‘Accountmanager’  hebben bij 10 bedrijven allemaal een andere invulling. Omschrijf duidelijk wat de functie inhield d.m.v steekwoorden of een omschrijving van de functie inhoud.

6.     Relevante vaardigheden helpen je verder

Bij de vaardigheden kun je aangeven welke kwaliteiten jij beheerst. Dit kan al heel simpel met kiezen voor ‘Word’ of ‘Nederlands’, maar dit is ook een uitgelezen kans om je expertise weer te geven. Vraag voor ondersteuning in jouw netwerk voor deze vaardigheden. Tip: veel mensen onderschrijven jouw vaardigheden wanneer jij dit ook bij hen doet.

 7.     Vraag mensen om je aan te bevelen

Wanneer je goede contacten hebt met mensen uit vorige functies, zoals klanten, collega’s, managers, zakelijke relaties, etc. vraag hen om een aanbeveling te geven. Positieve aanbevelingen wekken veel vertrouwen op! Bang dat je een aanbeveling krijgt die niet goed zal zijn? Geen probleem, je hebt namelijk zelf de regie over welke aanbevelingen je wel en niet wilt plaatsen.

Geschreven door Annemieke Wehberg

 

 

Tags:

Meer over Annemieke Wehberg

Annemieke Wehberg is specialist op gebied van social media. Zij geeft advies, trainingen en workshops aan bedrijven en particulieren over Social Media. Zij biedt ondersteuning aan bedrijven en professionals bij het zakelijk gebruik van social media, waaronder Facebook, Twitter en LinkedIn.

Laat een reactie achter

Laat een reactie achter