5 tips voor succesvolle Facebook wedstrijden

Steeds vaker worden er wedstrijden georganiseerd op Facebook om een groter bereik te creëren. Deze wedstrijden komen in vele soorten en maten en helaas zijn ze vaak niet in lijn met de promotionele richtlijnen van Facebook. De welbekende “Tag & Win” of zelfs “Like, Tag, Deel & Win” zijn bijvoorbeeld niet toegestaan door Facebook. Het overtreden van deze regels kan zelfs betekenen dat je Facebook Page, inclusief alle fans, wordt verwijderd. Toch is het best mogelijk een succesvolle wedstrijd op Facebook te organiseren en je tegelijkertijd aan de regels te houden. Hieronder vijf tips voor succesvolle organisatie van een sociale winactie.

Dit is een gastbijdrage van Jaap den Hertog, mede-oprichter van The Page Creators en Likeandwinapp.com

Laagdrempelig

Je wilt het de bezoekers zo eenvoudig mogelijk maken om mee te doen aan de wedstrijd. Vraag aan de bezoeker alleen de gegevens die je nodig hebt voor de wedstrijd. Zo voorkom je dat bezoekers afhaken omdat ze bang zijn dat hun eigen profiel misbruikt wordt. Het direct tonen van het Facebook autorisatie scherm kan bezoekers afschrikken. Heb je de profieldata niet nodig? Dan niet vragen.

Gebruik een app

Omdat alle acties volgens de regels van Facebook moeten zijn is het belangrijkste dat je gebruikt maakt van applicaties. Deze applicaties kun je toevoegen aan je Facebook Page als tab.

Een applicatie heeft een aantal voordelen:
– Er kan een mooie afbeelding worden getoond voor niet-fans
– Je kunt je eigen huisstijl op de pagina verwerken
– Het succes van de wedstrijd kan worden gemeten (bijvoorbeeld met
Google Analytics)
– Je kunt vragen om het e-mailadres van de fan

Je kunt ervoor kiezen om helemaal zelf een applicatie te ontwikkelen en deze toe te voegen aan je Facebook Page. Maar helaas gaan hier vaak hoge kosten mee gepaard en zijn er ook een aantal technische uitdagingen, zoals de beveiligde verbinding (https) die verplicht is en kennis van de Facebook API. Gelukkig zijn er ook oplossingen die niet veel geld kosten en wel het gewenste succes kunnen opleveren.

Zo hebben wij vanuit The Page Creators recentelijk een applicatie gelanceerd waarmee je eenvoudig een Like & Win actie kunt samenstellen. De acties die door deze applicatie worden samengesteld zijn helemaal volgens de regels van Facebook, en voor een kleine fee ontvang je alle inschrijvingen netjes in een Excelbestand. Ook Amerikaanse partijen als BuddyMedia, Involver en Shortstack hebben tools in huis om dit op te zetten.

Marketing

Als je eenmaal een actie hebt opgezet is het van belang dat je deze aanjaagt. Net als bij het oprichten van een website komen bezoekers niet zomaar aangewaaid. Zo kun je via je eigen kanalen communiceren dat je een Like & win actie hebt gemaakt. Plaats het op je website, communiceer het op Facebook en vergeet het niet te tweeten.

Ook mogelijk: nodig eigen vrienden uit om mee te doen met de wedstrijd door ze allemaal even een linkje te sturen naar de tab.

Een laatste toevoeging kan ook zijn om Facebook advertenties in te zetten om je campagne aan te jagen. Je kunt zelf de CPC en het maximaal te besteden bedrag instellen zodat het niet te duur hoeft te zijn. Bovendien biedt Facebook de mogelijkheid om direct te linken naar de tab op je Facebook Page.

Gebruik de mogelijkheden van Facebook

Met de nieuwste update van Facebook zijn er mogelijkheden gekomen om extra aandacht te geven aan de content op je Facebook Page. Het is daarom ook aan te raden om creatief om te gaan met de coverphoto. Je mag geen directe call-to action verwerken in de coverphoto, maar als je op een andere manier visueel de aandacht kunt geven aan de tab is dat natuurlijk mooi meegenomen.

Maak gebruik van highlighted of pinned posts. Hierbij kun je een wallpost van je fanpage over de gehele breedte plaatsen (highlighted) of voor een week lang boven aan je fanpage vastpinnen. Indien je gebruikt maakt van een highlighted post is het wel van belang dat je deze voorziet van een mooie grote visual en een link naar de tab.

“Bend the rules”

Veel dingen mogen niet volgens de promotionele richtlijnen van Facebook, maar dat betekent niet dat we er niet een beetje mee kunnen spelen. Voorbeeld hiervan is een campagne waarbij fans werden gevraagd de actie op hun wall te plaatsen. Hier kwam helaas niet al te veel feedback uit: de statistieken lieten zien dat er maar 3 wallposts per dag werden gedaan. Niet bepaald een sneeuwbaleffect. Met een kleine tekstwijziging hebben we toen gevraagd of de bezoeker het op zijn wall wilde plaatsen en vervolgens het formulier in te vullen. Het delen was niet verplicht, maar we zagen wel dat gebruikers dit een stuk meer begonnen te doen. Hierdoor ging het aantal ‘shares’ naar de 30 per dag, wat weer zorgde voor nieuwe bezoekers. Het virale effect was bereikt!

Lees het hele verhaal hier: Likeconomics.nl

Tags:

Meer over Erwin van Litsenburg

Erwin is adviseur & trainer op het gebied van Social Media. Hij ondersteunt bedrijven en professionals bij het zakelijke inzetten van o.a. Facebook, Twitter & Linkedin. Daarnaast maakt hij moderne websites met Wordpress die zijn aangesloten op Social Media.

Laat een reactie achter

Laat een reactie achter